Harjattulan Kartano ja loma-asuntomessut : Kartanon uusien palveluiden tuotekehitys ja niiden markkinointi-ideat loma-asuntomessujen ajaksi
Salminen, Niina (2011)
Salminen, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kakskerran saarella toimiva Harjattulan Kartano. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tarkoituksena on kehittää Harjattulan Kartanolle uusia palvelukonsepteja vuoden 2014 loma-asuntomessujen ajaksi. Tuotekehityksen lähtökohtana ovat Porin 2008 loma-asuntomessuista tehty tutkimus, johon perustuen on määritelty muun muassa uusien palveluiden kohderyhmä sekä toimeksiantajan tavoitteet asiakaskunnan kasvattamisesta ja uusien houkuttelevien palveluiden kehittämisestä.
Opinnäytetyön teoria osuus pohjautuu kohderyhmien määrittelyyn, palveluiden tuotekehitykseen sekä markkinointiviestintään. Kohderyhmien määrittelyssä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä sopivan kohderyhmän määrittelyä uusille palveluille. Palveluiden tuotekehitys kappaleissa käsitellään tuotekehityksen eri vaiheita ja vertaillaan eri tutkijoiden määrittelemiä kehittämisen prosessimalleja. Uusien tuotekehitysideoiden etenemisessä käytettiin Komppula & Boxbergin mukaista palvelukehitysmallia. Markkinointiviestintä osuudessa tarkastellaan markkinoinnin erilaisia keinoja ja lopuksi pohdintaa siitä, mitkä olisivat Harjattulan Kartanon uusille palveluille sopivat markkinointikanavat.
Tuotoksena syntyy erilaisia messumajoituspaketteja sekä erilaisia ohjelmatarjontaehdotuksia, niin yksittäisille asiakkaille kuin messujen työntekijöille. Paketit on koottu aiempien loma-asuntomessujen kohderyhmiä ajatellen, eli pääasiallisesti yli 30-vuotiaille, niin ystäville kuin pariskunnille.
Opinnäytetyön teoria osuus pohjautuu kohderyhmien määrittelyyn, palveluiden tuotekehitykseen sekä markkinointiviestintään. Kohderyhmien määrittelyssä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä sopivan kohderyhmän määrittelyä uusille palveluille. Palveluiden tuotekehitys kappaleissa käsitellään tuotekehityksen eri vaiheita ja vertaillaan eri tutkijoiden määrittelemiä kehittämisen prosessimalleja. Uusien tuotekehitysideoiden etenemisessä käytettiin Komppula & Boxbergin mukaista palvelukehitysmallia. Markkinointiviestintä osuudessa tarkastellaan markkinoinnin erilaisia keinoja ja lopuksi pohdintaa siitä, mitkä olisivat Harjattulan Kartanon uusille palveluille sopivat markkinointikanavat.
Tuotoksena syntyy erilaisia messumajoituspaketteja sekä erilaisia ohjelmatarjontaehdotuksia, niin yksittäisille asiakkaille kuin messujen työntekijöille. Paketit on koottu aiempien loma-asuntomessujen kohderyhmiä ajatellen, eli pääasiallisesti yli 30-vuotiaille, niin ystäville kuin pariskunnille.