Perhetyö vertaistuellisista lähtökohdista : Asiakkaiden kokemuksia Tukipajan palveluista
Pitkänen, Janica (2011)
Pitkänen, Janica
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yksityisen sosiaalialan yrityksen Tukipajan asiakkaiden kokemuksia saamistaan perhetyön palveluista. Tutkimuksen avulla Tukipaja voi kehittää palveluitaan tulevaisuudessa. Tukipaja tarjoaa asiakkailleen muun muassa perhetyötä vertaistuellisista lähtökohdista, tukihenkilötoimintaa, neuvottelutukea sekä ohjausta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin neljän teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Sisällönanalyysissa nousi esiin kolme työorientaatiota, joiden avulla haastateltujen vastauksia käsiteltiin. Nämä olivat dialogisuus, voimaantuminen sekä vuorovaikutuksellinen tukeminen. Opinnäytetyössä kuvattiin myös Tukipajan työympäristöä, asiakkaita ja työmuotoa.
Tutkimuksessa nousivat esiin asiakkaiden positiiviset kokemukset saamastaan vertaistuesta, toimivasta ja tasavertaisesta vuorovaikutuksesta sekä Tukipajan työntekijöiden tavoitettavuudesta. Asiakkaat kokivat saaneensa Tukipajalta apua aina, kun he sitä tarvitsivat. Erityisen tärkeänä asiakkaat kokivat Tukipajan puhelinpäivystyksen ja konkreettisen kotona tehdyn työn. Asiakkaat näkivät Tukipajan kehittämishaasteina yrityksen kasvamisen ja tarpeen suurempaan julkisuuteen.
Opinnäytetyö osoitti, miten tärkeää on asiakkaiden jo olemassa olevien voimavarojen ja vahvuuksien tunnustaminen. Sosiaalialan työntekijöiden olisi tärkeää hyväksyä ja kunnioittaa asiakkaan subjektiutta ja asiantuntijuutta tämän omassa elämässä. Asiakkaan vahvuuksiin uskominen ja niissä tukeminen voi auttaa asiakkaan voimaantumista. Kun työntekijät kohtaavat asiakkaan vertaisenaan eivätkä passiivisena avun vastaanottajana, he luovat paremman mahdollisuuden hyvälle asiakassuhteelle ja auttavat asiakasta luottamaan ja uskomaan itseensä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin neljän teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Sisällönanalyysissa nousi esiin kolme työorientaatiota, joiden avulla haastateltujen vastauksia käsiteltiin. Nämä olivat dialogisuus, voimaantuminen sekä vuorovaikutuksellinen tukeminen. Opinnäytetyössä kuvattiin myös Tukipajan työympäristöä, asiakkaita ja työmuotoa.
Tutkimuksessa nousivat esiin asiakkaiden positiiviset kokemukset saamastaan vertaistuesta, toimivasta ja tasavertaisesta vuorovaikutuksesta sekä Tukipajan työntekijöiden tavoitettavuudesta. Asiakkaat kokivat saaneensa Tukipajalta apua aina, kun he sitä tarvitsivat. Erityisen tärkeänä asiakkaat kokivat Tukipajan puhelinpäivystyksen ja konkreettisen kotona tehdyn työn. Asiakkaat näkivät Tukipajan kehittämishaasteina yrityksen kasvamisen ja tarpeen suurempaan julkisuuteen.
Opinnäytetyö osoitti, miten tärkeää on asiakkaiden jo olemassa olevien voimavarojen ja vahvuuksien tunnustaminen. Sosiaalialan työntekijöiden olisi tärkeää hyväksyä ja kunnioittaa asiakkaan subjektiutta ja asiantuntijuutta tämän omassa elämässä. Asiakkaan vahvuuksiin uskominen ja niissä tukeminen voi auttaa asiakkaan voimaantumista. Kun työntekijät kohtaavat asiakkaan vertaisenaan eivätkä passiivisena avun vastaanottajana, he luovat paremman mahdollisuuden hyvälle asiakassuhteelle ja auttavat asiakasta luottamaan ja uskomaan itseensä.