Työhyvinvointi hotelli- ja ravintola-alalla
Liemaa, Johanna (2011)
Liemaa, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517241
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään millä tasolla hotelli- ja ravintola-alan työntekijöiden työhyvinvointi on ollut vuonna 2008 ja mikä on tilanne vuonna 2011. Työntekijöiden hyvinvointiin tulee kiinnittää enemmän huomiota. Jotta hyvinvointia työssä pysytään kehittämään, täytyy tietää mitkä tekijät siihen vaikuttavat.
Hyvinvointi koostuu monesta eri tekijästä. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavat fyysiset, sosiaaliset ja psyykkiset tekijät. Työhyvinvointi ei synny itsestään, vaan vastuu siitä on sekä työntekijällä että työnantajalla. Hyvinvoinnin kokemiseen vaikuttavat työntekijän ja työyhteisön ominaispiirteet. Työhyvinvointi edistää yksilön terveyttä ja parantaa elämänlaatua. Yritykselle työntekijöiden hyvinvointi merkitsee työn laatua ja kannattavuutta.
Tutkimustuloksista nähdään, että moni hyvinvoinnin osa-alue on selvästi huonontunut, mutta myös parannusta on tapahtunut. Alalta poistutaan hyvin varhain. Fyysiset ja psyykkiset oireet, stressi, kiire, työajoissa joustaminen sekä kotiasioiden laiminlyönti ovat lisääntyneet kolmen vuoden aikana. Positiivisia muutoksia on tapahtunut tiedonkulussa, sosiaalisessa tuessa ja henkisen väkivallan kokemisessa.
Monet työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavista asioista ovat hyvin pieniä, mutta niillä on suuri vaikutus. Työntekijät ovat yritysten tärkein voimavara ja jos työntekijät eivät voi hyvin yritys ei pysty toimimaan kannattavasti kovin pitkään. Yritysten kannattavuuteen ja työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavat pitkälti hyvin samat asiat.
Hyvinvointi koostuu monesta eri tekijästä. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavat fyysiset, sosiaaliset ja psyykkiset tekijät. Työhyvinvointi ei synny itsestään, vaan vastuu siitä on sekä työntekijällä että työnantajalla. Hyvinvoinnin kokemiseen vaikuttavat työntekijän ja työyhteisön ominaispiirteet. Työhyvinvointi edistää yksilön terveyttä ja parantaa elämänlaatua. Yritykselle työntekijöiden hyvinvointi merkitsee työn laatua ja kannattavuutta.
Tutkimustuloksista nähdään, että moni hyvinvoinnin osa-alue on selvästi huonontunut, mutta myös parannusta on tapahtunut. Alalta poistutaan hyvin varhain. Fyysiset ja psyykkiset oireet, stressi, kiire, työajoissa joustaminen sekä kotiasioiden laiminlyönti ovat lisääntyneet kolmen vuoden aikana. Positiivisia muutoksia on tapahtunut tiedonkulussa, sosiaalisessa tuessa ja henkisen väkivallan kokemisessa.
Monet työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavista asioista ovat hyvin pieniä, mutta niillä on suuri vaikutus. Työntekijät ovat yritysten tärkein voimavara ja jos työntekijät eivät voi hyvin yritys ei pysty toimimaan kannattavasti kovin pitkään. Yritysten kannattavuuteen ja työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavat pitkälti hyvin samat asiat.