Esimies strategiatyön voimavarana
Repo, Minna (2011)
Repo, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717414
Tiivistelmä
Strategia ja strateginen uudistuminen ovat organisaatioiden elinehto kiristyvässä kilpailussa. Strategiatyössä esimiehillä on keskeinen rooli. Heillä on ensinnäkin suorat vaikutusmahdollisuudet omiin alaisiinsa, joiden odotetaan ymmärtävän strategian tavoitteet ja toteuttavan niitä työssään. Toisekseen heillä voi olla johtoa paremmat mahdollisuudet saada nopeasti tietoa asiakkaiden ja kilpailijoiden toiminnasta sekä toimintaympäristön muutoksista. Esimiehet ovat näin kiistatta strategiatyön keskeinen voimavara.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella esimiesten merkitystä strategiatyössä strategian onnistumisen kannalta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin strategian käsitettä ja strategista johtamista, esimiehen osallistumista strategian suunnitteluun ja esimiestä strategian viestijänä. Tavoitteena oli tarkastella esimiehen kokonaisvaltaista roolia ja merkitystä strategian suunnittelusta sen jalkauttamiseen ja viestintään.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin 80 esimiehelle, joista 26 vastasi kyselyyn. Kysely jakaantui neljään osioon: taustatietoihin, strategian suunnitteluun, strategiaviestintään ja esimiehen strategiatyöhön. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää miten paljon esimiehet osallistuvat strategian suunnitteluun, millaiset eväät heillä on viestiä strategiaa eteenpäin alaisilleen ja millaiseksi he kokevat strategiatyöhön osallistumisen.
Vastausten perusteella esimiehet tunsivat yrityksensä strategian yleisesti ottaen hyvin, osallistuivat jonkin verran strategian suunnitteluun ja kokivat omaavansa hyvät valmiudet viestiä strategiaa eteenpäin alaisilleen. Strategiaviestintä koettiin yleisesti tärkeäksi strategian onnistumisen kannalta. Esimiehet kokivat myös, että heillä on paljon annettavaa strategian suunnitteluun ja tekemiseen liittyen. Strategian jalkauttamisessa oli kuitenkin yleisin osin vielä kehitettävää. Strategiatyöhön osallistuminen koettiin yleisesti palkitsevana ja mielekkäänä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella esimiesten merkitystä strategiatyössä strategian onnistumisen kannalta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin strategian käsitettä ja strategista johtamista, esimiehen osallistumista strategian suunnitteluun ja esimiestä strategian viestijänä. Tavoitteena oli tarkastella esimiehen kokonaisvaltaista roolia ja merkitystä strategian suunnittelusta sen jalkauttamiseen ja viestintään.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin 80 esimiehelle, joista 26 vastasi kyselyyn. Kysely jakaantui neljään osioon: taustatietoihin, strategian suunnitteluun, strategiaviestintään ja esimiehen strategiatyöhön. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää miten paljon esimiehet osallistuvat strategian suunnitteluun, millaiset eväät heillä on viestiä strategiaa eteenpäin alaisilleen ja millaiseksi he kokevat strategiatyöhön osallistumisen.
Vastausten perusteella esimiehet tunsivat yrityksensä strategian yleisesti ottaen hyvin, osallistuivat jonkin verran strategian suunnitteluun ja kokivat omaavansa hyvät valmiudet viestiä strategiaa eteenpäin alaisilleen. Strategiaviestintä koettiin yleisesti tärkeäksi strategian onnistumisen kannalta. Esimiehet kokivat myös, että heillä on paljon annettavaa strategian suunnitteluun ja tekemiseen liittyen. Strategian jalkauttamisessa oli kuitenkin yleisin osin vielä kehitettävää. Strategiatyöhön osallistuminen koettiin yleisesti palkitsevana ja mielekkäänä.