Verkko toimintaympäristönä aloittavalle yritykselle
Kyyrönen, Suvi (2011)
Kyyrönen, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717394
Tiivistelmä
Internet ei ole enää ainoastaan teknologinen tiedonhakutyökalu, vaan siitä on kehittynyt koko kansan käytössä oleva ja helposti lähestyttävä sosiaalinen ja yhteisöllinen media. Sen lisäksi että internetissä vietetään aikaa ja tavataan ystäviä, siitä on muodostunut kauppapaikka - ostoskeskus, jonka olemassaololla on yhä suurempi merkitys myös yrityksille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli internetiä toimintaympäristönä verkossa toimintaansa aloittavan yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena oli esitellyn tiedon pohjalta luoda case-osuudessa verkkotoimintasuunnitelma, jonka avulla voin käynnistää perustettavan yritykseni toiminnan verkossa.
Opinnäytetyössä selvitettiin sitä, mitä verkko toimintaympäristönä tarjoaa aloit-tavalla yritykselle. Työssä perehdyttiin sähköisen liiketoiminnan tarjoamiin mahdollisuuksiin, yrityksen verkkosivujen perustamiseen liittyviin seikkoihin ja verkkokauppaan yrityksen toimintaympäristönä. Lisäksi työssä perehdyttiin yrityksen verkossa näkyvyyteen ja löydettävyyteen sekä sosiaalisen median yrityksille tarjoamiin mahdollisuuksiin kasvattaa näkyvyyttään verkossa.
Tämän opinnäytteen tuloksena syntyi perustettavan yritykseni verkkotoiminta-suunnitelma, jossa on käsitelty niin verkkotunnuksen valinta kuin etsitty liikeideaa tukeva toimintaympäristö. Alustaksi päädyttiin valitsemaan verkkokauppa ja näin ollen kartoitettiin, myös siihen sopiva palveluratkaisu. Suunnitelmassa esitellään, mitä ideointi- ja toteutusvaiheessa on syytä huomioida verkkosivujen ulkoasusta, sisällöstä ja löydettävyydestä. Työssä valittiin perustettavan yrityksen käyttöön tulevat sosiaalisen median palvelut, mutta ennen kaikkea paneuduttiin luomaan konkreettisia keinoja, siihen miten sosiaalisesta mediasta saadaan yrityksen käyttöön aktiivinen ja toimiva markkinointikanava. Lopuksi luotiin verkkokaupan lanseeraussuunnitelma, jonka avulla yritystoiminta on tarkoitus käynnistää tammikuussa 2012.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli internetiä toimintaympäristönä verkossa toimintaansa aloittavan yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena oli esitellyn tiedon pohjalta luoda case-osuudessa verkkotoimintasuunnitelma, jonka avulla voin käynnistää perustettavan yritykseni toiminnan verkossa.
Opinnäytetyössä selvitettiin sitä, mitä verkko toimintaympäristönä tarjoaa aloit-tavalla yritykselle. Työssä perehdyttiin sähköisen liiketoiminnan tarjoamiin mahdollisuuksiin, yrityksen verkkosivujen perustamiseen liittyviin seikkoihin ja verkkokauppaan yrityksen toimintaympäristönä. Lisäksi työssä perehdyttiin yrityksen verkossa näkyvyyteen ja löydettävyyteen sekä sosiaalisen median yrityksille tarjoamiin mahdollisuuksiin kasvattaa näkyvyyttään verkossa.
Tämän opinnäytteen tuloksena syntyi perustettavan yritykseni verkkotoiminta-suunnitelma, jossa on käsitelty niin verkkotunnuksen valinta kuin etsitty liikeideaa tukeva toimintaympäristö. Alustaksi päädyttiin valitsemaan verkkokauppa ja näin ollen kartoitettiin, myös siihen sopiva palveluratkaisu. Suunnitelmassa esitellään, mitä ideointi- ja toteutusvaiheessa on syytä huomioida verkkosivujen ulkoasusta, sisällöstä ja löydettävyydestä. Työssä valittiin perustettavan yrityksen käyttöön tulevat sosiaalisen median palvelut, mutta ennen kaikkea paneuduttiin luomaan konkreettisia keinoja, siihen miten sosiaalisesta mediasta saadaan yrityksen käyttöön aktiivinen ja toimiva markkinointikanava. Lopuksi luotiin verkkokaupan lanseeraussuunnitelma, jonka avulla yritystoiminta on tarkoitus käynnistää tammikuussa 2012.