Satukirja lapsen päivähoidon aloituksen tukena
Lahtiranta, Anna; Simolin, Tytti (2011)
Lahtiranta, Anna
Simolin, Tytti
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717454
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena oli kehittää satukirja lapsen päivähoidon aloituksen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2011 kevään ja syksyn aikana. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tehdä lapsen päivähoidon aloitusta helpottava satukirja päiväkodin arjesta. Päivähoidon aloitus on haasteellinen kokemus lapselle ja vanhemmalle. Halusimme luoda työvälineen, jonka avulla päiväkotiin voi tutustua turvallisesti vanhempien kanssa kotona. Lapsi tutustuu satukirjan avulla päiväkodin päivärytmiin ja tapahtumiin ennen päivähoidon aloitusta. Kehittämisympäristöinä toimivat kaksi päiväkotia, joille teimme satukirjan: Salossa Ollikkalan päiväkoti ja Liedossa Lastentarha Soittorasia.
Satukirja tehtiin yhteistyönä lasten, vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan kanssa. Molemmista päiväkodeista valittiin viiden lapsen pienryhmä osallistumaan satukirjan tekoon kerran viikossa viiden viikon ajan. Pienryhmien kanssa käytettiin sadutus menetelmää ja piirrätystä, joista satukirjan päähenkilö ja satukirjan taustakuvat muodostuivat. Vanhempien mielipiteitä päivähoidon aloituksen haasteista selvitettiin kotiin jaettavalla nimettömällä kyselylomakkeella. Monia vanhempia mietityttivät samankaltaiset asiat, jotka liittyivät lapsen päivärytmiin, ruokailuun, kaverisuhteisiin ja aikuisen huomion saamiseen. Satukirjassa nostettiin kyselyssä esiin nousseita vanhempien huolenaiheita. Päiväkotien työntekijöiltä kerättiin palautetta kirjan eri vaiheista, ja sen kehittämisideoista talon kokouksessa ja palautteena.
Raporttimme jakaantuu kolmeen osaan. Alussa kerromme kehittämistyömme taustoista. Toisessa osassa on työmme kaksi isoa teoriakokonaisuutta: varhaiskasvatus ja päivähoito sekä päivähoidon aloitus. Raportin loppuosassa kuvailemme raportin ja kehittämistyön vaiheita ja arvoimme opinnäytetyönämme tuotettua kirjaa sekä opinnäytetyön prosessia.
Satukirja tehtiin yhteistyönä lasten, vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan kanssa. Molemmista päiväkodeista valittiin viiden lapsen pienryhmä osallistumaan satukirjan tekoon kerran viikossa viiden viikon ajan. Pienryhmien kanssa käytettiin sadutus menetelmää ja piirrätystä, joista satukirjan päähenkilö ja satukirjan taustakuvat muodostuivat. Vanhempien mielipiteitä päivähoidon aloituksen haasteista selvitettiin kotiin jaettavalla nimettömällä kyselylomakkeella. Monia vanhempia mietityttivät samankaltaiset asiat, jotka liittyivät lapsen päivärytmiin, ruokailuun, kaverisuhteisiin ja aikuisen huomion saamiseen. Satukirjassa nostettiin kyselyssä esiin nousseita vanhempien huolenaiheita. Päiväkotien työntekijöiltä kerättiin palautetta kirjan eri vaiheista, ja sen kehittämisideoista talon kokouksessa ja palautteena.
Raporttimme jakaantuu kolmeen osaan. Alussa kerromme kehittämistyömme taustoista. Toisessa osassa on työmme kaksi isoa teoriakokonaisuutta: varhaiskasvatus ja päivähoito sekä päivähoidon aloitus. Raportin loppuosassa kuvailemme raportin ja kehittämistyön vaiheita ja arvoimme opinnäytetyönämme tuotettua kirjaa sekä opinnäytetyön prosessia.