Meidän luokan stoorit : valokuvan terapeuttiset menetelmät positiivisen luokkailmapiirin tukena
Himberg, Essi; Salonen, Emma (2011)
Himberg, Essi
Salonen, Emma
Turun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016607
Tiivistelmä
Meidän luokan stoorit -opinnäytetyössä kartoitettiin, miten valokuvan terapeuttisilla menetelmillä voidaan tukea positiivista luokkailmapiiriä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli viedä uusia ja erilaisia valokuvamenetelmiä sekä toimintaterapeuttien työhön että kouluympäristöön. Tutkimuskysymyksiä oli muodostettu kaksi: miten valokuvan terapeuttisilla menetelmillä voidaan tukea luokkailmapiiriä, ja mitkä valokuvan terapeuttiset menetelmät koetaan toimivimmiksi luokkailmapiirin tukemisessa.
Työn teoreettisina lähtökohtina olivat luovat toiminnot sekä valokuvan käyttö terapiatyössä, koululuokka vertaisryhmänä ja koululuokan kiinteys. Valokuvaa voidaan käyttää ryhmässä monin eri tavoin useisiin eri tarkoituksiin. Sillä voidaan harjoittaa ilmaisua sekä auttaa ryhmäytymistä. Erityistä valokuvan kanssa työskentelystä tekee jakamisen kokemus, joka voi ryhmässä lisätä keskinäistä luottamusta ja näin turvallisuuden tunnetta. Koululuokassa turvallisuuden tunne on yhteydessä luottamukseen ja luokkailmapiiriin.
Opinnäytetyö toteutettiin ohjaamalla kahdeksan kerran ryhmä koululuokalle. Ryhmässä käytettiin monipuolisesti erilaisia valokuvallisia terapeuttisia menetelmiä aina omakuvan ottamisesta luokan oman elokuvan tekemiseen asti. Aineistonkeruu toteutettiin opettajan teemahaastattelulla, oppilaille suunnatulla strukturoidulla kyselyllä, oppilaille suunnatulla puolistrukturoidulla palautekyselyllä sekä ryhmän systemaattisella ja vapaalla havainnoinnilla.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että luokan positiivista ilmapiiriä voidaan tukea antamalla oppilaille mahdollisuuksia jakaa itsestään asioita, jotka eivät välttämättä pääse esiin luokan jokapäiväisessä arjessa. Tämän kautta oppilaat voivat saada hyväksytyksi tulemisen kokemuksia, mikä on olennaista turvallisen ja positiivisen luokkailmapiirin tukemisessa.
Opinnäytetyö kuuluu Olemisen monet tarinat -hankkeeseen, joka on osa Turun kulttuuripääkaupunkivuotta 2011. Olemisen monet tarinat on kouluissa ja oppilaitoksissa toteutettava hanke, jonka tavoitteena on juurruttaa luovien toimintojen käyttö osaksi lasten ja nuorten mielenterveystyötä kouluissa ja oppilaitoksissa.
Työn teoreettisina lähtökohtina olivat luovat toiminnot sekä valokuvan käyttö terapiatyössä, koululuokka vertaisryhmänä ja koululuokan kiinteys. Valokuvaa voidaan käyttää ryhmässä monin eri tavoin useisiin eri tarkoituksiin. Sillä voidaan harjoittaa ilmaisua sekä auttaa ryhmäytymistä. Erityistä valokuvan kanssa työskentelystä tekee jakamisen kokemus, joka voi ryhmässä lisätä keskinäistä luottamusta ja näin turvallisuuden tunnetta. Koululuokassa turvallisuuden tunne on yhteydessä luottamukseen ja luokkailmapiiriin.
Opinnäytetyö toteutettiin ohjaamalla kahdeksan kerran ryhmä koululuokalle. Ryhmässä käytettiin monipuolisesti erilaisia valokuvallisia terapeuttisia menetelmiä aina omakuvan ottamisesta luokan oman elokuvan tekemiseen asti. Aineistonkeruu toteutettiin opettajan teemahaastattelulla, oppilaille suunnatulla strukturoidulla kyselyllä, oppilaille suunnatulla puolistrukturoidulla palautekyselyllä sekä ryhmän systemaattisella ja vapaalla havainnoinnilla.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että luokan positiivista ilmapiiriä voidaan tukea antamalla oppilaille mahdollisuuksia jakaa itsestään asioita, jotka eivät välttämättä pääse esiin luokan jokapäiväisessä arjessa. Tämän kautta oppilaat voivat saada hyväksytyksi tulemisen kokemuksia, mikä on olennaista turvallisen ja positiivisen luokkailmapiirin tukemisessa.
Opinnäytetyö kuuluu Olemisen monet tarinat -hankkeeseen, joka on osa Turun kulttuuripääkaupunkivuotta 2011. Olemisen monet tarinat on kouluissa ja oppilaitoksissa toteutettava hanke, jonka tavoitteena on juurruttaa luovien toimintojen käyttö osaksi lasten ja nuorten mielenterveystyötä kouluissa ja oppilaitoksissa.