"Paperi katoaa näkyvistä" e-kirja vuonna 2011
Höykinpuro, Maria; Nivus, Satu (2011)
Höykinpuro, Maria
Nivus, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517235
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme halusimme selvittää e-kirjan tämänhetkistä tilannetta kirja-alalla, kirjakauppojen näkökulmasta. Halusimme selvittää kirjakauppiaiden ja kirjakaupoissa työskentelevien asenteita, pelkoja, odotuksia ja mielipiteitä e-kirjoista ja niiden asemasta myyntiartikkeleina. Halusimme myös tutkia kauppiaiden ajatuksia kirja-alan ja e-kirjan tulevaisuudesta. Tutkimuksen kohdistimme Suomalaisen Kirjakaupan ja KIPA-kirjakauppojen myymälävastaaville ja kirjakauppiaille.
Teoreettisessa osuudessa esittelemme e-kirjan historiaa, nykypäivää sekä e-kirjan ja kirja-alan tulevaisuudennäkymiä. Käsittelemme myös e-kirjan etuja ja puutteita verrattuna painettuun kirjaan.
Tutkimuksen toteutimme kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena lähettämällä kaksikymmentä avointa kysymystä sähköpostilla yhteensä neljällekymmenelleneljälle kirja-alan ammattilaiselle. Kysymykset liittyivät e-kirjan lanseeraukseen, odotuksiin myynnin suhteen, kauppiaiden omaan suhtautumiseen e-kirjaa kohtaan sekä alan tulevaisuuteen.
Saamistamme tutkimustuloksista voidaan nähdä suhtautumisen e-kirjaan olevan kaksijakoinen. Yhtäältä e-kirja oli otettu vastaan uuden tuotteen mukanaan tuomalla innostuksella, toisaalta vastauksista näkyi myös, etteivät kaikki olleet ollenkaan kiinnostuneita e-kirjasta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että aika e-kirjan läpilyönnille ei ole vielä. Kirjakauppojen, kustantamoiden ja muiden kirja-alan ammattilaisten olisi parannettava tietouttaan samoin kuin markkinointiaan, jotta e-kirja voisi tulevaisuudessa menestyä.
Teoreettisessa osuudessa esittelemme e-kirjan historiaa, nykypäivää sekä e-kirjan ja kirja-alan tulevaisuudennäkymiä. Käsittelemme myös e-kirjan etuja ja puutteita verrattuna painettuun kirjaan.
Tutkimuksen toteutimme kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena lähettämällä kaksikymmentä avointa kysymystä sähköpostilla yhteensä neljällekymmenelleneljälle kirja-alan ammattilaiselle. Kysymykset liittyivät e-kirjan lanseeraukseen, odotuksiin myynnin suhteen, kauppiaiden omaan suhtautumiseen e-kirjaa kohtaan sekä alan tulevaisuuteen.
Saamistamme tutkimustuloksista voidaan nähdä suhtautumisen e-kirjaan olevan kaksijakoinen. Yhtäältä e-kirja oli otettu vastaan uuden tuotteen mukanaan tuomalla innostuksella, toisaalta vastauksista näkyi myös, etteivät kaikki olleet ollenkaan kiinnostuneita e-kirjasta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että aika e-kirjan läpilyönnille ei ole vielä. Kirjakauppojen, kustantamoiden ja muiden kirja-alan ammattilaisten olisi parannettava tietouttaan samoin kuin markkinointiaan, jotta e-kirja voisi tulevaisuudessa menestyä.