Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aloittavan yrityksen uusasiakashankinta

Roponen, Tiia (2011)

 
Avaa tiedosto
Roponen_Tiia.pdf (898.0Kt)
Lataukset: 


Roponen, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717504
Tiivistelmä
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liike Oy on Mäntässä toimiva yritys, joka aloitti toimintansa helmikuussa vuonna 2011. Koska kyseessä on melko uusi yritys, haluttiin selvittää keinoja uusien asiakkaiden hankkimiseksi ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi aloittavalle yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeen asiakaskuntaa kahden erilaisen asiakaskyselyn avulla, ja kyselyistä saatujen tietojen perusteella voitiin suunnitella uusasiakashankinnan keinoja. Asiakaskyselyt tehtiin erikseen Liikkeen jäsenille sekä uusille kävijöille. Uusilla kävijöillä tarkoitetaan sellaisia Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeen asiakkaita, jotka eivät ole vielä jäseniä. Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeen jäsenille tehty kysely toteutettiin sähköisen e-Lomake ohjelman avulla. Uusille kävijöille tehty kysely toteutettiin sekä sähköisellä e-Lomakkeella että kirjallisella lomakkeella. Asiakaskyselyt toteutettiin syksyllä 2011 ja vastausaikaa oli yhden kuukauden ajan.

Asiakaskyselyihin saatiin erittäin hyvin vastauksia. Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeen jäsenille tehdyn kyselyn vastausprosentti oli 40 prosenttia ja uusille kävijöille tehtyyn kyselyyn saatiin vastauksia 22 kappaletta. Asiakaskyselyissä tärkeimpänä asiana oli selvittää mistä asiakkaat ovat kuulleet Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeestä. Tämän selvittäminen oli erityisen hyödyllistä yrityksen uusasiakashankinnan suunnittelun kannalta, koska saatiin tietoon tehokkaimmat keinot potentiaalisten asiakkaiden saavuttamiseksi. Jäsenille tehty kysely oli hieman laajempi kuin uusille kävijöille tehty kysely. Se sisälsi kysymyksiä liittyen asiakastyytyväisyyteen ja sen avulla selvitettiin myös jäsenten aktiivisuutta Liikkeen palveluiden käyttämisen suhteen. Uusilta kävijöiltä sen sijaan selvitettiin millaiseksi he kokevat Liikkeen palvelutarjonnan. Uusilla kävijöillä ei vielä ole paljoa kokemusta Liikkeen palveluista, joten heiltä haluttiin pääasiassa selvittää mistä he ovat kuulleet Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeestä sekä minkälaisia toiveita tai palautetta heillä on antaa Liikkeelle uuden kävijän näkökulmasta.

Kyselyiden pohjalta tehokkaimmat tavat joilla asiakkaat oli tavoitettu olivat sanomalehti, ja suurin osa asiakkaista oli kuullut Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeestä joltain tuttavapiiristään. Liikkeen kannattakin panostaa asiakastyytyväisyyteen, koska tulosten perusteella asiakkaat vievät eteenpäin saamaansa kuvaa yrityksestä ja sen palveluista. Sanomalehti on toiseksi tehokkain tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, joten lehtimainontaankin kannattaa panostaa. Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeelle erinomainen tapa tehostaa uusasiakashankintaa on järjestää erilaisia teemapäiviä ja tapahtumia. Teemapäivien ja tapahtumien kuten avoimien ovien päivän avulla saadaan potentiaalisia asiakkaita tutustumaan Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Liikkeeseen ja sen palveluihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste