Kasvatuskumppanuus Ylistaron ryhmäperhepäiväkodeissa vanhempien näkökulmasta
Aspbäck, Sanna (2011)
Aspbäck, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317045
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Ylistaron alueen ryhmäperhepäiväkodeissa olevien lasten vanhempien mielipiteitä ja ajatuksia siitä, miten kasvatuskumppanuus käytännössä toteutuu. Lisäksi tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää, mitkä ovat vanhempien ideat ja mielipiteet kasvatuskumppanuuden ja yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lapsen vanhempaa Ylistaron ryhmäperhepäiväkodeissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu pohjautui kasvatuskumppanuuteen, sen toteutumiseen ja kehittämiseen. Tulosten pääteemoiksi muodostuivat haastatteluvaiheessa käytetyt kasvatuskumppanuutta ohjaavat periaatteet, eli kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogisuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että haastatellut vanhemmat ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä yhteistyöhön ryhmäperhepäivähoidon kanssa. Kuitenkin yhteistyölle kaivattiin selvästi lisää yhteistä aikaa. Haastattelussa selvisi myös, että vanhemmat kaipaavat enemmän heille suunnattua toimintaa, jolla voisi lisätä vanhempien yhteisöllisyyttä ja verkostoitumista muiden vanhempien kanssa.
Vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan välillä on aito rehellisyys ja vanhemmat luottavat täysin hoitopaikan työntekijöihin lapsensa kasvatuksessa. Vanhemmat arvostavat hoitopaikan kasvatusperiaatteita. Kuitenkin molemmilla osapuolilla on yhteinen käsitys siitä, että kasvatusvastuu on ensisijaisesti vanhemmilla itsellään.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lapsen vanhempaa Ylistaron ryhmäperhepäiväkodeissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu pohjautui kasvatuskumppanuuteen, sen toteutumiseen ja kehittämiseen. Tulosten pääteemoiksi muodostuivat haastatteluvaiheessa käytetyt kasvatuskumppanuutta ohjaavat periaatteet, eli kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogisuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että haastatellut vanhemmat ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä yhteistyöhön ryhmäperhepäivähoidon kanssa. Kuitenkin yhteistyölle kaivattiin selvästi lisää yhteistä aikaa. Haastattelussa selvisi myös, että vanhemmat kaipaavat enemmän heille suunnattua toimintaa, jolla voisi lisätä vanhempien yhteisöllisyyttä ja verkostoitumista muiden vanhempien kanssa.
Vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan välillä on aito rehellisyys ja vanhemmat luottavat täysin hoitopaikan työntekijöihin lapsensa kasvatuksessa. Vanhemmat arvostavat hoitopaikan kasvatusperiaatteita. Kuitenkin molemmilla osapuolilla on yhteinen käsitys siitä, että kasvatusvastuu on ensisijaisesti vanhemmilla itsellään.