Kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen : Case:Ravintola.fi
Tikkala, Katriina (2011)
Tikkala, Katriina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717413
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin asiakkuuksien ja kanta-asiakasjärjestelmän teoriaa. Opinnäytteeni kirjoitettiin Ravintola.fi -ketjun kanta-asiakasjärjestelmän uudistamista varten. Opinnäytteen tavoitteena oli Ravintola.fi -ketjun viestinnän ja markkinoinnin kehittäminen kanta-asiakasjärjestelmän avulla. Tavoitteena oli myös tavoittaa Ravintola.fi -ketjun asiakkaat ja saada heiltä tärkeää tietoa kanta-asiakasjärjestelmän kehittämistä varten. Opinnäytteeni sisältää salassa pidettävän Case osuuden ja kehittämisehdotukset.
Toteutin opinnäytteeseen kaksi verkkokyselyä. Ei-asiakkailta sain tietoa miksi he eivät ole asiakkaita ja ovatko he kilpailijoiden kanta-asiakkaita. Kanta-asiakkaille tehdystä kyselystä selvisi miten markkinointia tulisi jatkossa toteuttaa ja mihin suuntaan kanta-asiakasjärjestelmän tulisi kehittyä. Avointa palautetta tuli molemmilta ryhmiltä hyvin, ja otin nämä huomioon kanta-asiakasjärjestelmän kehittämisessä.
Bonusjärjestelmän kehittäminen auttaa asiakkaiden sitouttamisessa yritykseen. Yhtenä kehittämisehdotuksena on myös kokemusten luominen asiakkaille. Perinteisen muovisen kanta-asiakaskortin tilalle voi myös miettiä erottautumiskeinoja, koska asiakkaat omistavat jo paljon kanta-asiakaskortteja.
Toteutin opinnäytteeseen kaksi verkkokyselyä. Ei-asiakkailta sain tietoa miksi he eivät ole asiakkaita ja ovatko he kilpailijoiden kanta-asiakkaita. Kanta-asiakkaille tehdystä kyselystä selvisi miten markkinointia tulisi jatkossa toteuttaa ja mihin suuntaan kanta-asiakasjärjestelmän tulisi kehittyä. Avointa palautetta tuli molemmilta ryhmiltä hyvin, ja otin nämä huomioon kanta-asiakasjärjestelmän kehittämisessä.
Bonusjärjestelmän kehittäminen auttaa asiakkaiden sitouttamisessa yritykseen. Yhtenä kehittämisehdotuksena on myös kokemusten luominen asiakkaille. Perinteisen muovisen kanta-asiakaskortin tilalle voi myös miettiä erottautumiskeinoja, koska asiakkaat omistavat jo paljon kanta-asiakaskortteja.