CRM:n hyödyt kirjanpitäjän työssä : Case: Future Taloushallinto Oy
Hirsmäki, Milja (2011)
Hirsmäki, Milja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817651
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyön toimeksiantona työnantajalleni Future Taloushallinto Oy:lle. Yrityksellä on suunnitelmissa ottaa käyttöön Netvisor CRM, joka toimii jo käytössä olevan Netvisor kirjanpito-ohjelman ohella. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, joilla kirjanpitäjä voi hyödyntää CRM-ohjelmaa sekä selvittää miten CRM-käyttöönottoprosessi etenee. Työssäni tutkin teoriaa uuden järjestelmän käyttöönotosta sekä asiakkuudenhallintaohjelmien hyödyistä tehtävänhallinnassa. Netvisorin asiakkuudenhallintaohjelmaa opiskelin omaoppisesti sekä konsultoimalla heidän asiantuntijoitaan.
CRM-käyttöönotto on vaikea ja pitkä prosessi, joka vaatii yrityksen johdolta vahvaa ja yhtenäistä johtoa ja henkilöstöltä vahvaa sitoutumista. Muutosvastarinnan uhka on todellinen ja sitä tulee ennaltaehkäistä jatkuvalla viestinnällä johdon ja työntekijöiden välillä.
Netvisor CRM koostuu kolmesta osasta: myynninohjaus, tehtävänhallinta ja asiakashallinta. Myynninohjauksessa seurataan myyntiprosessia tarjouspyynnöstä laskutukseen. Tehtävänhallinnassa yritys pystyy luomaan räätälöityjä työprosesseja, joiden avulla voi seurata töiden etenemistä. Asiakashallinnan avulla yritys voi muodostaa asiakaskohtaisia talousraportteja, jolloin yritys on aina tietoinen kannattavimmista asiakkaistaan.
CRM-ohjelmasta tärkeimmiksi työkaluiksi kirjanpitäjälle nousivat henkilökohtainen työnäkymä sekä asiakasnäkymä. Henkilökohtaisessa työnäkymässä kirjanpitäjän tehtävät on listattu määräpäivien mukaan, joista erääntyneet tehtävät on helposti löydettävissä. Asiakasnäkymän avulla kirjanpitäjien on mahdollista liittää asiakkaan tietoihin ominaistietoa, jotka ovat tärkeitä tuurauksen hetkellä. Tuuraajan on silloin helppo löytää tarvittavat tiedot etsimättä niitä kansioista.
Netvisor CRM on kuitenkin vielä kehityksen alla, joten löysin kehityskohteitakin. CRM toimii tällä hetkellä vain pääyrityksen alla, joten käyttäjän on kirjauduttava pois asiakasyrityksestään käyttääkseen ohjelmaa. Ohjelmaa tulee kehittää siihen suuntaan, että Netvisor-järjestelmän eri osioissa voi työskennellä samanaikaisesti.
CRM-käyttöönotto on vaikea ja pitkä prosessi, joka vaatii yrityksen johdolta vahvaa ja yhtenäistä johtoa ja henkilöstöltä vahvaa sitoutumista. Muutosvastarinnan uhka on todellinen ja sitä tulee ennaltaehkäistä jatkuvalla viestinnällä johdon ja työntekijöiden välillä.
Netvisor CRM koostuu kolmesta osasta: myynninohjaus, tehtävänhallinta ja asiakashallinta. Myynninohjauksessa seurataan myyntiprosessia tarjouspyynnöstä laskutukseen. Tehtävänhallinnassa yritys pystyy luomaan räätälöityjä työprosesseja, joiden avulla voi seurata töiden etenemistä. Asiakashallinnan avulla yritys voi muodostaa asiakaskohtaisia talousraportteja, jolloin yritys on aina tietoinen kannattavimmista asiakkaistaan.
CRM-ohjelmasta tärkeimmiksi työkaluiksi kirjanpitäjälle nousivat henkilökohtainen työnäkymä sekä asiakasnäkymä. Henkilökohtaisessa työnäkymässä kirjanpitäjän tehtävät on listattu määräpäivien mukaan, joista erääntyneet tehtävät on helposti löydettävissä. Asiakasnäkymän avulla kirjanpitäjien on mahdollista liittää asiakkaan tietoihin ominaistietoa, jotka ovat tärkeitä tuurauksen hetkellä. Tuuraajan on silloin helppo löytää tarvittavat tiedot etsimättä niitä kansioista.
Netvisor CRM on kuitenkin vielä kehityksen alla, joten löysin kehityskohteitakin. CRM toimii tällä hetkellä vain pääyrityksen alla, joten käyttäjän on kirjauduttava pois asiakasyrityksestään käyttääkseen ohjelmaa. Ohjelmaa tulee kehittää siihen suuntaan, että Netvisor-järjestelmän eri osioissa voi työskennellä samanaikaisesti.