Toiminnallinen päivä nuorten päihteettömyyden tukemiseksi Kuitinmäen koulun 8.-luokkalaisille
Lähde, Ilkka; Aalto, Elina; Malm, Sini (2011)
Lähde, Ilkka
Aalto, Elina
Malm, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten paljon nuoret käyttävät päihteitä, mistä syystä alkoholia kokeillaan ja mitkä asiat vaikuttavat alkoholin kokeiluun yläasteikäisillä. Opinnäytetyö tehtiin Kuitinmäen yläasteelle, osana Kuitinmäki–hanketta, jossa Laurea Otaniemi on mukana. Kohderyhmänä oli Kuitinmäen koulun 8B–luokka, jolle suunnittelimme toiminnallisen päivän. Tutkimusmuotona oli luokalle tehty ennakkokysely, josta saimme pohjatietoa ja aiheita ennen toiminnallista päivää, sekä pienryhmäkeskustelu toiminnallisena päivänä. Toiminnallinen päivä päivä oli syyskuussa 2011.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoa ryhmänmuodostuksesta, ryhmäytymisestä ja nuoruusiän kehitystehtävistä sekä identiteetin muodostumisesta. Käsittelemme myös alkoholia, ekstaasia ja kannabista sekä niiden vaikutuksia ihmiselle. Lisäksi esittelemme toimintaa päihteisiin liittyvissä ensiaputilanteissa. Tärkeimmät lähteet teoriaosuuteen ovat ”Ihmisen psykologinen kehitys”, ”Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa” ja ”Tuhat tapaa opettaa”.
Toiminnallinen päivä toteutettiin osana kahdeksasluokkalaisten terveyskasvatuksen suunnitelmaa. Tavoitteenamme oli tuoda alkoholi- ja päihdekasvatus nuorille helposti lähestyttävässä muodossa ja nuorten kannalta mielenkiintoisena toiminnallisena tapahtumana. Päivään sisältyi teoriatietoa päihteistä ja päihteisiin liittyvistä ensiaputilanteista, sekä ryhmäkeskustelutilanne, jossa kartoitimme nuorten arvoja ja ajatuksia alkoholinkäytöstä.
Nuorilta saatu palaute toiminnallisesta päivästä oli positiivista; nuoret olivat oppineet uusia asioita alkoholista ja päihteistä. Teoria-alueet, jotka valitsimme, tukivat toiminnallisen päivän toteutusta. Oma oppimisemme opinnäytetyöprosessin aikana ja tavoitteidemme saavuttaminen onnistui, sillä tavoitteemme olivat selkeitä ja realistisia. Toiminnallista päivää jälkeenpäin arvioidessamme pystyimme havaitsemaan toteutuksen ongelmakohtia, sekä antamaan kehitysideoita tulevia opinnäytetöitä varten Kuitinmäki-hankeessa.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoa ryhmänmuodostuksesta, ryhmäytymisestä ja nuoruusiän kehitystehtävistä sekä identiteetin muodostumisesta. Käsittelemme myös alkoholia, ekstaasia ja kannabista sekä niiden vaikutuksia ihmiselle. Lisäksi esittelemme toimintaa päihteisiin liittyvissä ensiaputilanteissa. Tärkeimmät lähteet teoriaosuuteen ovat ”Ihmisen psykologinen kehitys”, ”Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa” ja ”Tuhat tapaa opettaa”.
Toiminnallinen päivä toteutettiin osana kahdeksasluokkalaisten terveyskasvatuksen suunnitelmaa. Tavoitteenamme oli tuoda alkoholi- ja päihdekasvatus nuorille helposti lähestyttävässä muodossa ja nuorten kannalta mielenkiintoisena toiminnallisena tapahtumana. Päivään sisältyi teoriatietoa päihteistä ja päihteisiin liittyvistä ensiaputilanteista, sekä ryhmäkeskustelutilanne, jossa kartoitimme nuorten arvoja ja ajatuksia alkoholinkäytöstä.
Nuorilta saatu palaute toiminnallisesta päivästä oli positiivista; nuoret olivat oppineet uusia asioita alkoholista ja päihteistä. Teoria-alueet, jotka valitsimme, tukivat toiminnallisen päivän toteutusta. Oma oppimisemme opinnäytetyöprosessin aikana ja tavoitteidemme saavuttaminen onnistui, sillä tavoitteemme olivat selkeitä ja realistisia. Toiminnallista päivää jälkeenpäin arvioidessamme pystyimme havaitsemaan toteutuksen ongelmakohtia, sekä antamaan kehitysideoita tulevia opinnäytetöitä varten Kuitinmäki-hankeessa.