dc.contributor.author | Lähde, Ilkka | |
dc.contributor.author | Aalto, Elina | |
dc.contributor.author | Malm, Sini | |
dc.date.accessioned | 2011-12-08T15:39:02Z | |
dc.date.available | 2011-12-08T15:39:02Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011112815996 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/36760 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten paljon nuoret käyttävät päihteitä, mistä syystä alkoholia kokeillaan ja mitkä asiat vaikuttavat alkoholin kokeiluun yläasteikäisillä. Opinnäytetyö tehtiin Kuitinmäen yläasteelle, osana Kuitinmäki–hanketta, jossa Laurea Otaniemi on mukana. Kohderyhmänä oli Kuitinmäen koulun 8B–luokka, jolle suunnittelimme toiminnallisen päivän. Tutkimusmuotona oli luokalle tehty ennakkokysely, josta saimme pohjatietoa ja aiheita ennen toiminnallista päivää, sekä pienryhmäkeskustelu toiminnallisena päivänä. Toiminnallinen päivä päivä oli syyskuussa 2011.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoa ryhmänmuodostuksesta, ryhmäytymisestä ja nuoruusiän kehitystehtävistä sekä identiteetin muodostumisesta. Käsittelemme myös alkoholia, ekstaasia ja kannabista sekä niiden vaikutuksia ihmiselle. Lisäksi esittelemme toimintaa päihteisiin liittyvissä ensiaputilanteissa. Tärkeimmät lähteet teoriaosuuteen ovat ”Ihmisen psykologinen kehitys”, ”Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa” ja ”Tuhat tapaa opettaa”.
Toiminnallinen päivä toteutettiin osana kahdeksasluokkalaisten terveyskasvatuksen suunnitelmaa. Tavoitteenamme oli tuoda alkoholi- ja päihdekasvatus nuorille helposti lähestyttävässä muodossa ja nuorten kannalta mielenkiintoisena toiminnallisena tapahtumana. Päivään sisältyi teoriatietoa päihteistä ja päihteisiin liittyvistä ensiaputilanteista, sekä ryhmäkeskustelutilanne, jossa kartoitimme nuorten arvoja ja ajatuksia alkoholinkäytöstä.
Nuorilta saatu palaute toiminnallisesta päivästä oli positiivista; nuoret olivat oppineet uusia asioita alkoholista ja päihteistä. Teoria-alueet, jotka valitsimme, tukivat toiminnallisen päivän toteutusta. Oma oppimisemme opinnäytetyöprosessin aikana ja tavoitteidemme saavuttaminen onnistui, sillä tavoitteemme olivat selkeitä ja realistisia. Toiminnallista päivää jälkeenpäin arvioidessamme pystyimme havaitsemaan toteutuksen ongelmakohtia, sekä antamaan kehitysideoita tulevia opinnäytetöitä varten Kuitinmäki-hankeessa. | fi |
dc.description.abstract | Functional day to support of substance –free lifestyle for young people of Kuitinmäki school’s 8th graders
The aim of our thesis was to determine how many young people use alcohol or drugs, what are the reasons why alcohol is being experimented with and what influences alcohol experiments in pupils of secondary school. The thesis was made in Kuitinmäki secondary school, as a part of Kuitinmäki-project, which Laurea Otaniemi is involved in. The target group was Kuitinmäki School’s class 8B for which we planned a functional day. We made a preliminary survey for the class, from which we obtained knowledge and issues before the functional day and small-group discussions during the day. The date for the functional day was in September 2011.
In the thesis we present theoretical information about group forming, development tasks of adolescence, and identity formation. We deal in topics of alcohol, ecstasy and cannabis, as well as their effects on humans, as well as activities of substance abuse -related emergency situations. The main sources of ourtheoretical part were: ”Ihmisen psykologinen kehitys””Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa” and ”Tuhat tapaa opettaa”.
The functional day was carried out as a part of the 8th graders health education plan. Our aim was to make the alcohol and drug education for young people more easily available and to present it in a more interesting way. The day included theory about drugs and substance abuse-related emergency situations, as well as a group discussion where we charted the young people's values and thoughts of alcohol use.
The feedback we received from the class was positive; they had learned a lot about alcohol and drugs. The theoretical topics we chose supported the functional day’s implementation. Our own learning during the process of our thesis and the goals of the thesis were achieved, because the goals we had set were clear and realistic to achieve. Afterwards as we reviewed the functional day we were able to see the problems of our original plan and provide constructive ideas for future thesis in Kuitinmäki-project. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Toiminnallinen päivä nuorten päihteettömyyden tukemiseksi Kuitinmäen koulun 8.-luokkalaisille | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/261 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Kuitinmäki -hanke | |
dc.subject.keyword | nuoren identiteetti | |
dc.subject.keyword | ryhmäytyminen | |
dc.subject.keyword | päihteet | |
dc.subject.keyword | ryhmäkeskustelu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |