Toimintamalli sosiaalisten taitojen tukemiseen starttivalmennuksen keinoin yläkoulussa
Huotari, Seija (2011)
Huotari, Seija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on toimintamallin kehittäminen yläkouluikäisten oppilaiden sosiaalisten taitojen tukemiseen starttivalmennuksen keinoin. Toimintamalli muodostui yhdestätoista oppituntien aikana pidettävästä yhdestä kahteen tuntiin kestävästä toimintatuokiosta. Toimintatuokioiden teemat suunniteltiin työpajojen starttivalmennuksessa olleiden kolmen pojan haastattelujen pohjalta. Haastatteluissa käytettiin teemahaastattelua, jossa teemoina olivat perhe ja lapsuus, peruskouluaika, starttivalmennus ja tulevaisuus.
Toimintatuokioiden ensimmäisellä kerralla 7. luokan oppilaat vastasivat sosiometrian viiteentoista kysymykseen, joiden perusteella heidät jaettiin erilaisiin toimintaryhmiin oppituntien aikana. Toimintatuokioiden aiheita olivat minäkuvan vahvistaminen, toisen kunnioittaminen, ryhmässä toimiminen, muiden huomioiminen, terveet elämän tavat, omat voimavarat ja tulevaisuus.
Toimintatuokioiden viimeisellä kerralla oppilaat vastasivat samoihin sosiometrian viiteentoista kysymykseen kuin ensimmäisellä kerralla. Näitä vastauksia vertailtiin keskenään, jotta nähtäisiin, ovatko oppilaiden väliset suhteet muuttuneet johonkin suuntaan. Suurta muutosta näissä sosiaalisissa suhteissa ei tämän vertailun mukaan tapahtunut eikä kiusaaminenkaan luokassa poistunut. Luokan levottomuus oli hieman vähentynyt ja luokan ilmapiiri parantunut sinä aikana, kun toiminatuokioita järjestettiin, mutta mikä siihen vaikutti, on vaikea arvioida.
Toimintatuokioita pidettiin kuitenkin sekä opettajien että oppilaiden palautteissa hyödyllisinä ja tuokioille toivottiin jatkoa 8. ja 9. luokilla.
Toimintatuokioiden ensimmäisellä kerralla 7. luokan oppilaat vastasivat sosiometrian viiteentoista kysymykseen, joiden perusteella heidät jaettiin erilaisiin toimintaryhmiin oppituntien aikana. Toimintatuokioiden aiheita olivat minäkuvan vahvistaminen, toisen kunnioittaminen, ryhmässä toimiminen, muiden huomioiminen, terveet elämän tavat, omat voimavarat ja tulevaisuus.
Toimintatuokioiden viimeisellä kerralla oppilaat vastasivat samoihin sosiometrian viiteentoista kysymykseen kuin ensimmäisellä kerralla. Näitä vastauksia vertailtiin keskenään, jotta nähtäisiin, ovatko oppilaiden väliset suhteet muuttuneet johonkin suuntaan. Suurta muutosta näissä sosiaalisissa suhteissa ei tämän vertailun mukaan tapahtunut eikä kiusaaminenkaan luokassa poistunut. Luokan levottomuus oli hieman vähentynyt ja luokan ilmapiiri parantunut sinä aikana, kun toiminatuokioita järjestettiin, mutta mikä siihen vaikutti, on vaikea arvioida.
Toimintatuokioita pidettiin kuitenkin sekä opettajien että oppilaiden palautteissa hyödyllisinä ja tuokioille toivottiin jatkoa 8. ja 9. luokilla.