Haikon Kartanon kokousruokailututkimus
Hytönen, Heikki (2011)
Hytönen, Heikki
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817626
Tiivistelmä
Maailman taloustilanteen haasteiden edessä monet yritykset ja yhteisöt karsivat menoja ensimmäisenä juuri kokous- ja koulutuspalveluista. Palveluntarjoajille on entistä tärkeämpää pystyä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin oikeahintaisella ja oikeasisältöisellä palvelutarjonnalla. Työn tilaajana ja toimeksiantajana oli Vuoristo-Yhtiöt Oy ja Hotelli Haikon Kartano. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada Haikon Kartanon tarjoamat kokousruokailupalvelut vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden toiveita ja odotuksia.
Työn teoreettinen viitekehys koostui asiakastyytyväisyyden mittaamisesta, sinisten merien strategian mahdollisuuksista ja aikaisemmin Haikon Kartanolle tehdyistä tutkimuksista. Tutkimuksen aiheen valintaan vaikutti suuresti vuonna 2009 Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetyö, jossa kartoitettiin Porvoon Matkailun PremiumVisit-asiakkaiden tyytyväisyyttä alueen kokouspalvelutarjontaan. Haikon Kartano oli yksi tutkimuskohteista. Mainitun työn tulosten viitteet kokousruokailun heikkouksista antoivat aiheen jatkotutkimukselle. Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkokyselyä asiakkaille ja teemahaastatteluja henkilöstölle eri osastoilla. Kyselylomakkeella asiakkaat arvioivat kokousruokailun eri osa-alueita sekä arvosanoin että vapain kommentein. Kutsu kyselyyn lähetettiin 142 tilaaja-asiakkaalle. Tilaaja-asiakkaat valittiin tutkimuksen kohderyhmäksi, koska heillä uskottiin olevan eniten intressejä osallistua kokousruokailun kehittämistyöhön. Koko tutkimuksen ajan kokousruokailua käsiteltiin neljän pääteeman (asiakas, ruokatuote, palvelujärjestelmät ja miljöö) kautta. Haastattelut tarkoitettiin tukemaan kyselytutkimuksen tuloksia ja niillä tavoiteltiin myös laajaa nykytilan kuvausta.
Tutkimustulosten pohjalta koottiin kolme kehityskokonaisuutta. Kehityskohteiden määrittelyssä ja laadinnassa huomioitiin asiakas- ja henkilöstötutkimusten tulokset. Tutkimustulokset ja niiden pohjalta
laaditut kehittämisehdotukset ovat tässä työssä salaisia toimeksiantajan pyynnöstä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui asiakastyytyväisyyden mittaamisesta, sinisten merien strategian mahdollisuuksista ja aikaisemmin Haikon Kartanolle tehdyistä tutkimuksista. Tutkimuksen aiheen valintaan vaikutti suuresti vuonna 2009 Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetyö, jossa kartoitettiin Porvoon Matkailun PremiumVisit-asiakkaiden tyytyväisyyttä alueen kokouspalvelutarjontaan. Haikon Kartano oli yksi tutkimuskohteista. Mainitun työn tulosten viitteet kokousruokailun heikkouksista antoivat aiheen jatkotutkimukselle. Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkokyselyä asiakkaille ja teemahaastatteluja henkilöstölle eri osastoilla. Kyselylomakkeella asiakkaat arvioivat kokousruokailun eri osa-alueita sekä arvosanoin että vapain kommentein. Kutsu kyselyyn lähetettiin 142 tilaaja-asiakkaalle. Tilaaja-asiakkaat valittiin tutkimuksen kohderyhmäksi, koska heillä uskottiin olevan eniten intressejä osallistua kokousruokailun kehittämistyöhön. Koko tutkimuksen ajan kokousruokailua käsiteltiin neljän pääteeman (asiakas, ruokatuote, palvelujärjestelmät ja miljöö) kautta. Haastattelut tarkoitettiin tukemaan kyselytutkimuksen tuloksia ja niillä tavoiteltiin myös laajaa nykytilan kuvausta.
Tutkimustulosten pohjalta koottiin kolme kehityskokonaisuutta. Kehityskohteiden määrittelyssä ja laadinnassa huomioitiin asiakas- ja henkilöstötutkimusten tulokset. Tutkimustulokset ja niiden pohjalta
laaditut kehittämisehdotukset ovat tässä työssä salaisia toimeksiantajan pyynnöstä.