Tutkimus sormenjälkitunnistuksen kokemuksista ja mielikuvista : Case Deltabit Oy
Parto, Teemu (2011)
Parto, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217966
Tiivistelmä
Tamperelaiselle Deltabit Oy:llä oli tarve selvittää potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä sormenjälkitunnistuksesta. Toimeksiantona Deltabitille tehtävän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia ja mielikuvia sormenjälkitunnistuksesta kyselytutkimuksen avulla sekä pohtia niiden vaikutusta yrityksen markkinoinnin painotuksiin. Tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman hyödyllinen analyysi sekä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Toimeksiantajan päätoimialana ovat biometriset tunnistusjärjestelmät ja yrityksen osaaminen alalla perustuu pitkään kehitystyöhön sekä laadukkaaseen tuotteeseen. Koska kyseessä on korkeateknologinen, vahvasti erikoistettu tuote, kartoitettiin työssä myös markkinoinnin erikoistamisteoriaa sekä sen markkinointiin tuomia vaatimuksia pöytälaatikkotutkimuksena.
Kysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena samalla sähköisellä lomakkeella sekä yksityisvastaajille että yrityksille syksyllä 2011. Yksityisiä vastaajia lähestyttiin Facebookin kautta, suoraan sähköpostitse sekä linkittämällä kysely Tampereen ammattikorkeakoulun intranetissa julkaistuun tiedotteeseen asiasta. Yritysvastaajia lähestyttiin suoraan sähköpostitse. Analysoitavan aineiston muodosti 230 vastaajaa, joista 47 oli yritysvastaajia.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että yksityisihmisetkin ovat jo jonkin verran päässeet tutustumaan sormenjälkitunnistuksen ratkaisuihin erilaisissa käyttökohteissa ja suuri osa ihmisistä suhtautuu tekniikkaan positiivisesti. Tunnistustekniikan yleistymisestä huolimatta mainontaa aiheesta ei ole juurikaan havaittu eikä valtaosa ihmisistä tiedä, mistä tunnistuslaitteita voi hankkia. Hankintapäätöksen suurimpina esteinä nähdään pääasiassa hinta ja osittain myös tuotteen luotettavuus.
Deltabit Oy:n kannattaa jatkossa tuoda paremmin esiin tuotteen edullista hintaa sekä tekniikan luotettavuutta. Myös kotimaisuutta voisi korostaa. Lehtimainonnan keskittäminen eri alojen ammattilehtien lisäksi myös teknologia-artikkeleita julkaiseviin yleislehtiin olisi järkevää. Kannattaisi myös selvittää, voisiko tuotteiden käyttökohteissa olla pientä mainontaa.
Kysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena samalla sähköisellä lomakkeella sekä yksityisvastaajille että yrityksille syksyllä 2011. Yksityisiä vastaajia lähestyttiin Facebookin kautta, suoraan sähköpostitse sekä linkittämällä kysely Tampereen ammattikorkeakoulun intranetissa julkaistuun tiedotteeseen asiasta. Yritysvastaajia lähestyttiin suoraan sähköpostitse. Analysoitavan aineiston muodosti 230 vastaajaa, joista 47 oli yritysvastaajia.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että yksityisihmisetkin ovat jo jonkin verran päässeet tutustumaan sormenjälkitunnistuksen ratkaisuihin erilaisissa käyttökohteissa ja suuri osa ihmisistä suhtautuu tekniikkaan positiivisesti. Tunnistustekniikan yleistymisestä huolimatta mainontaa aiheesta ei ole juurikaan havaittu eikä valtaosa ihmisistä tiedä, mistä tunnistuslaitteita voi hankkia. Hankintapäätöksen suurimpina esteinä nähdään pääasiassa hinta ja osittain myös tuotteen luotettavuus.
Deltabit Oy:n kannattaa jatkossa tuoda paremmin esiin tuotteen edullista hintaa sekä tekniikan luotettavuutta. Myös kotimaisuutta voisi korostaa. Lehtimainonnan keskittäminen eri alojen ammattilehtien lisäksi myös teknologia-artikkeleita julkaiseviin yleislehtiin olisi järkevää. Kannattaisi myös selvittää, voisiko tuotteiden käyttökohteissa olla pientä mainontaa.