Fungerande webb-butik med hjälp av en trippel ABC-analys
Cavonius, Sonja (2011)
Cavonius, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117946
Tiivistelmä
År 2011 har möbelaffärerna utvecklat sin verksamhet och startat med webb- butiker. Det skall också företaget Kimeika Oy göra. Kimeika är ett litet företag som säljer kon-torsmöbler. Detta slutarbete görs som uppdrag av Kimeika. Företaget behöver göra be-slut om vilka produkter som är lönsamma att ha i en webb- butik. Syftet med detta arbe-te är att med hjälp av en ABC- analys rekommendera vilka produkter Kimeika bör er-bjuda i sin webb- butik. Elektroniska affärer talar man om då man köper och säljer varor och tjänster via Internet. En stor utmaning vid elektronisk handel är att få kunderna att besöka företagets hemsidor. Efter att företaget fått kunder, är det viktigt att betjäna dem väl. Man bör satsa på kundservicen. En faktor som har samband med kundservicen är logistik och lagerservicenivå. Det är viktigt att ha produkter i lager så att leveransen till kunden sker snabbt. Produkterna i webb- butiken bör vara lönsamma och hämta vinst till företaget. Vinsten kan räknas ut genom intäkter och kostnader. En ABC- analys baserar sig på 80/20 regeln. Detta betyder att 20 % av företagets produkter är 80 % av omsättningen. En ABC- analys baserar sig på volymvärde eller lagervärde. En dubbel ABC- analys beaktar också frekvensen. I detta arbete används kvalitativ forskning som metod. Kvalitativ forskning betyder att man med ord berättar om forskningsresultatet. En kvalitativ forskning strävar till att förstå hur den sociala verkligheten är. Under-sökningen är m.a.o. tolkningsinriktad. Detta arbete har utvidgats från en dubbel ABC- analys till en trippel ABC- analys. På basen av trippel ABC- analysen rekommenderas vissa produkter till Kimeikas webb- butik. The furniture companies have expanded their business by starting web- shops in 2011. That is also the plan for a company named Kimeika Oy. Kimeika is a small company in Finland and this company has specialized on office furniture. This degree thesis is an as-signment by Kimeika. The company has to decide which products they should have in their web- shop. This thesis purpose is to recommend products to the web- shop with the help of an ABC- analysis. Online business means buying and selling services and products on the internet. A big challenge is to get customers to visit your website. When the customers have found their way to your website it´s very important to provide good ser-vice for them. It is important to invest on customer service. Customer service is in fact connected to logistics and to stock service level. It is important to have stock so that the customer can get their product quickly. The products in the web-shop have to be profita-ble. An ABC- analysis is based on the 80/20 rule. It means that 20 % of the company´s products are 80 % of the sales. An ABC- analysis is based on volume value or on stock value. A double ABC- analysis oversees also the frequency. The method used in this de-gree thesis is a qualitative method and it means that you tell about your research result with words rather than figures. The qualitative research tries to understand how the social reality is. In other words, the research is interpretation directed. This degree thesis has been expanded from a double ABC- analysis to a triple ABC- analysis. Some products have been recommended to Kimeika´s web-shop based on the triple ABC- analysis.