The importance of environmental and sustainability factors in the corporate procurement process when choosing an airline
Skutnabb, Jan (2011)
Skutnabb, Jan
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917781
Tiivistelmä
Idea lopputyön aiheeksi tuli omasta työstäni Finnairin yritysmyynnissä. Ympäristöasiat olivat mukana lähes jokaisessa tarjouspyynnössä. Myyntityössä pitää aina miettiä tuottojen maksimointia ja mietin miten Finnairin ympäristöystävällisyys näkyy lentolipun hinnassa. Tarkoitukseni oli selvittää onko yritysasiakkaiden ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvillä vaatimuksilla todella merkitystä hankittaessa lentokuljetuspalveluita.
Teoria lähti liikkeelle sivistyksen synnyinpaikasta, antiikin Kreikasta ja etiikasta. Etiikka on kaiken hyvä alku, joka edelleenkin ohjaa ihmiskunnan ja yritysten toimintaa. Ostotoiminnan etiikka, yritysten hyvä hallintomalli ja kestävä kehitys ovat suoraa jatkumoa Aristotelesin ajatuksille. Kestävä kehitys, yrityskansalaisuus ja ympäristökuormituksen vähentäminen ovat nivoutuneet toisiinsa ja rajanveto näiden välillä on hankalaa. Toisaalta ei välttämättä ole tarpeellistakaan, samat asiat tulevat esille näiden aiheiden alla.
Varsinainen tutkiminen lähti liikkeelle hakemalla tietoa yritysasiakkaiden omasta asenteesta tutkittavaan aiheeseen. Jos yritys kertoo pitävänsä ympäristöasioita tai kestävää kehitystä tärkeänä tai pitävänsä itseään yrityskansalaisena, näiden periaatteiden olettaisi käytettävän myös yrityksen ostotoiminnassa. Seuraavassa vaiheessa hain lisää tietoa kysymällä asiakkailta heidän ostotoiminnastaan ja kuinka ympäristöaisat huomioidaan.
Tulosten perusteella ympäristöasiat ovat merkityksellisiä yritysasiakkaille, mutta vain yksi neljästä on valmis maksamaan ympäristöystävällisyydestä edes vähän enemmän. Joka tapauksessa myyntityössä on syytä tuoda ympäristöaspekti edelleen aktiivisesti esille ja sitä voidaan käyttää tuotteen hinnoittelussa. The purpose for this master thesis came from my own work in Finnair’s corporate sales. Environmental issues are mentioned in almost all requests for proposals received by corporate customers. In sales you should always think how to maximize revenue. And I was thinking how Finnair’s advantage environment friendliness is seen in the price of air ticket? My aim was to find out if corporate customer’s demands about the environment and sustainability have any real meaning when purchasing air travel services.
The theory started from the place where civilization started, classical Greece and from ethics. Ethics is the start of all good, which still guides people and corporate to good way of doing. Ethical procurement, corporate governance, and sustainability are all a continuum of Aristoteles’ thoughts. Sustainability, corporate citizenship, and reducing a load for the environment are linked to each other and finding differences is difficult. But it is not necessarily important; all these issues are often under the same umbrella.
The study started by searching for information about corporate customers’ own attitudes towards the research theme. If the corporate keeps environment, sustainability, or corporate citizenship important, these principals should also be adapted in procurement. The next stage was getting more information by asking customers about their procurement policy and how environmental issues are taken into account. According to the results from this study, environmental issues are meaningful for customers, but only one of four is ready to pay even a little bit more for it. In any case environmental aspects are good to keep in the sales toolbox and it can be part of pricing.
Teoria lähti liikkeelle sivistyksen synnyinpaikasta, antiikin Kreikasta ja etiikasta. Etiikka on kaiken hyvä alku, joka edelleenkin ohjaa ihmiskunnan ja yritysten toimintaa. Ostotoiminnan etiikka, yritysten hyvä hallintomalli ja kestävä kehitys ovat suoraa jatkumoa Aristotelesin ajatuksille. Kestävä kehitys, yrityskansalaisuus ja ympäristökuormituksen vähentäminen ovat nivoutuneet toisiinsa ja rajanveto näiden välillä on hankalaa. Toisaalta ei välttämättä ole tarpeellistakaan, samat asiat tulevat esille näiden aiheiden alla.
Varsinainen tutkiminen lähti liikkeelle hakemalla tietoa yritysasiakkaiden omasta asenteesta tutkittavaan aiheeseen. Jos yritys kertoo pitävänsä ympäristöasioita tai kestävää kehitystä tärkeänä tai pitävänsä itseään yrityskansalaisena, näiden periaatteiden olettaisi käytettävän myös yrityksen ostotoiminnassa. Seuraavassa vaiheessa hain lisää tietoa kysymällä asiakkailta heidän ostotoiminnastaan ja kuinka ympäristöaisat huomioidaan.
Tulosten perusteella ympäristöasiat ovat merkityksellisiä yritysasiakkaille, mutta vain yksi neljästä on valmis maksamaan ympäristöystävällisyydestä edes vähän enemmän. Joka tapauksessa myyntityössä on syytä tuoda ympäristöaspekti edelleen aktiivisesti esille ja sitä voidaan käyttää tuotteen hinnoittelussa.
The theory started from the place where civilization started, classical Greece and from ethics. Ethics is the start of all good, which still guides people and corporate to good way of doing. Ethical procurement, corporate governance, and sustainability are all a continuum of Aristoteles’ thoughts. Sustainability, corporate citizenship, and reducing a load for the environment are linked to each other and finding differences is difficult. But it is not necessarily important; all these issues are often under the same umbrella.
The study started by searching for information about corporate customers’ own attitudes towards the research theme. If the corporate keeps environment, sustainability, or corporate citizenship important, these principals should also be adapted in procurement. The next stage was getting more information by asking customers about their procurement policy and how environmental issues are taken into account. According to the results from this study, environmental issues are meaningful for customers, but only one of four is ready to pay even a little bit more for it. In any case environmental aspects are good to keep in the sales toolbox and it can be part of pricing.