Tietotekniikkaopettajien osaamiskartoitus osaamisen ja joustavan toiminnan kehittämisessä
Alanen, Marko (2011)
Alanen, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217980
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli tarve saada selville vuoden 2010 alussa perustetun Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan tietotekniikkaopettajien tietotekninen osaaminen verrattuna tiettyihin tietotekniikka-alan tutkintojen osaamisvaatimuksiin. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään opettajien valmiutta työskennellä toisella koulutusasteella, toisella paikkakunnalla ja toisella osastolla. Tutkimus suoritettiin sähköisenä osaamiskartoituksena, johon sisältyi opettajien oma arvio osaamisen nykytasosta sekä tavoitetaso kahden vuoden kuluttua. Kutsu osaamiskartoitukseen lähetettiin koko WinNovan tietotekniikka-alan opetushenkilöstölle. Samalla henkilöstöosastolle tarjoutui mahdollisuus hankkia kokemusta uudesta sähköisestä henkilöstöhallintajärjestelmästä.
Osaamiskartoituksen tuloksena voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien tietotekninen osaaminen on tutkintojen perusteisiin nähden riittävällä tasolla. Tutkimuksessa havaittiin, että ohjelmointi-, palvelin- ja tietoliikenneosaaminen olivat osallistujille haasteellisimmat osa-alueet. Tuloksista voidaan myös havaita, että ohjelmistoihin ja tietokonelaitteistoihin liittyvät asiat osattiin hyvin. Vastauksista voidaan myös huomata, että vastaajien joukosta löytyy toisia ohjaamaan kykenevä asiantuntija lähes jokaiseen osaamisalueeseen. Kaikkien tutkimuksessa käsiteltyjen osaamisalueiden kohdalla voidaan nähdä kehitystä, mikäli opettajien itselleen asettama tavoitetila saavutetaan. Työolosuhteiden joustavuuteen liittyviin kysymyksiin vastattiin pääosin myönteisesti, vaikka toisella koulutusasteella opettamiseen eivät kaikki olleet halukkaita.
Tutkimuksen perusteella kehittämistoimenpiteinä voidaan esittää vuorovaikutuksen lisäämistä osastojen välillä, jotta WinNovan tietotekniikkaopettajien osaaminen voidaan hyödyntää tehokkaammin. Organisaation sisäistä työnjakoa tulee kehittää kunkin osaston vahvuuksia korostaen, jolloin tietyt osastot ovat vastuussa määriteltyjen koulutusten järjestämisestä. Täydennyskoulutusta voidaan suositella sekä tietoliikenteen että ohjelmoinnin eri osa-alueilla.
Osaamiskartoituksen tuloksena voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien tietotekninen osaaminen on tutkintojen perusteisiin nähden riittävällä tasolla. Tutkimuksessa havaittiin, että ohjelmointi-, palvelin- ja tietoliikenneosaaminen olivat osallistujille haasteellisimmat osa-alueet. Tuloksista voidaan myös havaita, että ohjelmistoihin ja tietokonelaitteistoihin liittyvät asiat osattiin hyvin. Vastauksista voidaan myös huomata, että vastaajien joukosta löytyy toisia ohjaamaan kykenevä asiantuntija lähes jokaiseen osaamisalueeseen. Kaikkien tutkimuksessa käsiteltyjen osaamisalueiden kohdalla voidaan nähdä kehitystä, mikäli opettajien itselleen asettama tavoitetila saavutetaan. Työolosuhteiden joustavuuteen liittyviin kysymyksiin vastattiin pääosin myönteisesti, vaikka toisella koulutusasteella opettamiseen eivät kaikki olleet halukkaita.
Tutkimuksen perusteella kehittämistoimenpiteinä voidaan esittää vuorovaikutuksen lisäämistä osastojen välillä, jotta WinNovan tietotekniikkaopettajien osaaminen voidaan hyödyntää tehokkaammin. Organisaation sisäistä työnjakoa tulee kehittää kunkin osaston vahvuuksia korostaen, jolloin tietyt osastot ovat vastuussa määriteltyjen koulutusten järjestämisestä. Täydennyskoulutusta voidaan suositella sekä tietoliikenteen että ohjelmoinnin eri osa-alueilla.