Fokusering på kostnadsuppföljning Case Alvinx Åkeri AB : Inledande diskussion
Johansson, Markus (2011)
Johansson, Markus
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917835
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts för Alvinx Åkeri AB i syfte att se på dess verksamhet och kostnader för att presentera företaget förslag på hur verksamheten kan effektiveras och hur kostnader ska kunna ses över.
Informationsunderlaget är taget från företaget i samarbete med ledningen för att få ett så heltäckande och uppdaterat underlag som möjligt. I arbetet har det använts icke offentligjord information såsom arbetstidslistor och lönelistor så väl som offentliga siffror från årsrapporten och bokföringen i övrigt.
Vid kostnadsanalysen användes påläggskalkylering kalkylering för att få fram de olika kostnaderna i verksamhetens utförande.
Resultaten av arbetet visar att företagets största kostnad är personalen, vilket följs av övriga externa kostnader av vilka bränslekostnader är hälften. Där till uppdagas problemen med bristfällig uppföljning av kostnader då vissa kostnadsposter är svåra att uppskatta till deras verkliga värde då de redovisas och bokförs tillsammans med andra kostnader.
Effektiviteten på verksamheten är god och arbetstid kontra betald tid ger ett gott utfall i förhållande till omständigheterna. Effektivitetsgraden hamnar mellan 78 % och 116 % för de enskilda chaufförerna och medeltalet blir 92 %.
Avslutningsvis bör företaget se över den inhyrda personalen då den kostar mer och om dessa kan kompenseras med hjälp av deltidsanställd personal. Företaget bör även se över sin ekonomistyrning vilket skulle ge det bättre och mer hanterbar data att grunda sina beslut på, vilket skulle säkra dess verksamhet vid sämre tider genom en konkret och exakt bild av kostnaderna. This thesis has been made for the benefit of Alvinx Åkeri AB. The objective of this thesis is to present the company with information about their costs and to advice the company on how to oversee these costs and perform with higher efficiency.
The information is gathered from the company in cooperation with its board so that it represents the latest information available. It contains unofficial documents like timetables and salary specifications as well as official papers, such as the financial statement and parts of the bookkeeping.
The method of choice in the cost analysis was mark-up calculation.
The results show that the largest part of the company’s costs is from personnel and that the second largest consist of other external cost of which fuel accounts for half. The results also show the lack of management accounting and understanding of where the costs derive from, which is shown in the difficulty to estimate costs as they are not shown as separate parts in the accounting.
Efficiency in the company reaches 92% which is very good when the economic situation and the kind of work that is handled are accounted for.
The company should oversee its management accounting as to get a better picture of the costs which will help them navigate in harder times and would give them hard data on costs and where they derive from. The company should also oversee its dependence on personnel from other companies and consider if these could be replaced by part time workers.
Informationsunderlaget är taget från företaget i samarbete med ledningen för att få ett så heltäckande och uppdaterat underlag som möjligt. I arbetet har det använts icke offentligjord information såsom arbetstidslistor och lönelistor så väl som offentliga siffror från årsrapporten och bokföringen i övrigt.
Vid kostnadsanalysen användes påläggskalkylering kalkylering för att få fram de olika kostnaderna i verksamhetens utförande.
Resultaten av arbetet visar att företagets största kostnad är personalen, vilket följs av övriga externa kostnader av vilka bränslekostnader är hälften. Där till uppdagas problemen med bristfällig uppföljning av kostnader då vissa kostnadsposter är svåra att uppskatta till deras verkliga värde då de redovisas och bokförs tillsammans med andra kostnader.
Effektiviteten på verksamheten är god och arbetstid kontra betald tid ger ett gott utfall i förhållande till omständigheterna. Effektivitetsgraden hamnar mellan 78 % och 116 % för de enskilda chaufförerna och medeltalet blir 92 %.
Avslutningsvis bör företaget se över den inhyrda personalen då den kostar mer och om dessa kan kompenseras med hjälp av deltidsanställd personal. Företaget bör även se över sin ekonomistyrning vilket skulle ge det bättre och mer hanterbar data att grunda sina beslut på, vilket skulle säkra dess verksamhet vid sämre tider genom en konkret och exakt bild av kostnaderna.
The information is gathered from the company in cooperation with its board so that it represents the latest information available. It contains unofficial documents like timetables and salary specifications as well as official papers, such as the financial statement and parts of the bookkeeping.
The method of choice in the cost analysis was mark-up calculation.
The results show that the largest part of the company’s costs is from personnel and that the second largest consist of other external cost of which fuel accounts for half. The results also show the lack of management accounting and understanding of where the costs derive from, which is shown in the difficulty to estimate costs as they are not shown as separate parts in the accounting.
Efficiency in the company reaches 92% which is very good when the economic situation and the kind of work that is handled are accounted for.
The company should oversee its management accounting as to get a better picture of the costs which will help them navigate in harder times and would give them hard data on costs and where they derive from. The company should also oversee its dependence on personnel from other companies and consider if these could be replaced by part time workers.