Sirpan matkassa : TYKY-matkan suunnittelu yrityksille
Parviainen, Emma; Nurmikolu, Tytti (2011)
Parviainen, Emma
Nurmikolu, Tytti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Sirpan Bussimatkoille valmis TYKY-matkapaketti. Sirpan Bussimatkat on tilausliikenne- ja matkatoimistoyritys, joka palvelee niin yritys kuin yksityisasiakkaitakin. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli yritykseltä. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa TYKY-matkakokonaisuus, jota voi markkinoida suoraan asiakkaille valmiina pakettina.
Tutkimuksessa käytettiin apuna sähköpostikyselyä yrityksille sekä Sirpan Bussimatkojen yrittäjän haastattelua. Näiden avulla valmistettiin yritysten toiveiden mukainen TYKY-matkapaketti, joka suuntautui Luomajärven Hevoskievariin ja Ikaalisten Kylpylään. Aktiviteetteina oli sekä leikkimielinen kilpailurata luonnossa, psykologin luento että kylpyläaikaa.
Teorioina tutkimuksessa käytettiin palvelujen tuotteistamista, organisaatioiden ostokäyttäytymisteoriaa sekä matkailutuotteen suunnitteluprosessia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi valmis TYKY-paketti, johon koottiin halutuimmat aktiviteetit. Kehitysideana Sirpan Bussimatkoille on se, että he lähettäisivät valmiin mainoksen TYKY-päivästä kaikille kyselyyn vastanneille yrityksille. Näin yritykset saisivat heti konkreettisen palvelutuotteen, johon he ovat itse saaneet vaikuttaa.
Tutkimuksessa käytettiin apuna sähköpostikyselyä yrityksille sekä Sirpan Bussimatkojen yrittäjän haastattelua. Näiden avulla valmistettiin yritysten toiveiden mukainen TYKY-matkapaketti, joka suuntautui Luomajärven Hevoskievariin ja Ikaalisten Kylpylään. Aktiviteetteina oli sekä leikkimielinen kilpailurata luonnossa, psykologin luento että kylpyläaikaa.
Teorioina tutkimuksessa käytettiin palvelujen tuotteistamista, organisaatioiden ostokäyttäytymisteoriaa sekä matkailutuotteen suunnitteluprosessia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi valmis TYKY-paketti, johon koottiin halutuimmat aktiviteetit. Kehitysideana Sirpan Bussimatkoille on se, että he lähettäisivät valmiin mainoksen TYKY-päivästä kaikille kyselyyn vastanneille yrityksille. Näin yritykset saisivat heti konkreettisen palvelutuotteen, johon he ovat itse saaneet vaikuttaa.