Evaluation and development of marketing channels : case: Samira Group Ltd.
Keskitalo, Eija; Risku, Jenni (2009)
Keskitalo, Eija
Risku, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Samira Group Oy, keloloma-asuntojen rakentaja Suomessa. Opinnäytetyö suunnitteli ja kohdensi yrityksen markkinointia, tutkimalla ja määrittämällä Samiran markkinointikanavia ja asiakaskuntaa. Ydinongelmana oli (1) yrityksen tehokkaiden markkinointikanavien tunnistaminen ja nimeäminen, sekä (2) kuinka ohjata yrityksen markkinointikanavia. Ohjaamiseen liittyi vahvasti yrityksen nykyisen ja potentiaalisen asiakaskunnan segmentointi: mille ryhmille markkinointi suunnataan. Lisäksi huomioitiin opinnäytetyön tekemisen hetkellä vallitseva maailmanlaajuinen talouskriisi ja sen mahdolliset vaikutukset.
Työ toteutettiin ”case study” – menetelmällä ja tietoa tuotettiin asiakaskyselyllä, yritysjohdon haastattelulla sekä muita ulkoisia lähteitä käyttäen. Tutkimusmetodissa yhdistettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista ajattelua kattavien tuloksien saamiseksi, joten tulokset perustuvat jäsenneltävään tilastotietoon (asiakaskysely) kuin myös yrityksen kokemuksiin, aikaisempaan tietoon markkinakanavista sekä eri markkinoinnin ja taloustieteen alan eksperttien raportteihin ja julkaisuihin. Tutkimustulokset jakavat asiakkaat maantieteellisen sijainnin ja asiakaspiirteiden mukaan. Segmenttejä ovat ikä, ammatti, hankinnan tarkoitus sekä kotimaiset ja ulkomaiset asiakkaat. Kanavia ovat henkilökohtainen myynti/promootio, printtimedia, verkkomainonta, ulkoilmamainonta ja paikallinen mainonta. Yrityksen tulisi suunnitella ja toteuttaa mainontaa itsenäisesti sekä välikäsien, kuten ulkoisten toimijoiden kautta. Talouskriisi on synnyttänyt yleistä epävarmuutta markkinoille, mikä vaikuttaa yrityksen toimintaympäristöön. Tämä tulee tiedostaa markkinointia suunniteltaessa.
Markkinoinnin ja asiakassegmentoinnin tulokset on räätälöity Samira Groupin käyttöön. Tuloksia voi osittain käyttää ko. alalla toimivan pk-yrityksen markkinoinnissa, tai viittauksena talouden tilaan.
Työ toteutettiin ”case study” – menetelmällä ja tietoa tuotettiin asiakaskyselyllä, yritysjohdon haastattelulla sekä muita ulkoisia lähteitä käyttäen. Tutkimusmetodissa yhdistettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista ajattelua kattavien tuloksien saamiseksi, joten tulokset perustuvat jäsenneltävään tilastotietoon (asiakaskysely) kuin myös yrityksen kokemuksiin, aikaisempaan tietoon markkinakanavista sekä eri markkinoinnin ja taloustieteen alan eksperttien raportteihin ja julkaisuihin. Tutkimustulokset jakavat asiakkaat maantieteellisen sijainnin ja asiakaspiirteiden mukaan. Segmenttejä ovat ikä, ammatti, hankinnan tarkoitus sekä kotimaiset ja ulkomaiset asiakkaat. Kanavia ovat henkilökohtainen myynti/promootio, printtimedia, verkkomainonta, ulkoilmamainonta ja paikallinen mainonta. Yrityksen tulisi suunnitella ja toteuttaa mainontaa itsenäisesti sekä välikäsien, kuten ulkoisten toimijoiden kautta. Talouskriisi on synnyttänyt yleistä epävarmuutta markkinoille, mikä vaikuttaa yrityksen toimintaympäristöön. Tämä tulee tiedostaa markkinointia suunniteltaessa.
Markkinoinnin ja asiakassegmentoinnin tulokset on räätälöity Samira Groupin käyttöön. Tuloksia voi osittain käyttää ko. alalla toimivan pk-yrityksen markkinoinnissa, tai viittauksena talouden tilaan.