Sosiaalinen media urheilumarkkinoinnissa – Case: Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto
Sagne, Sébastien (2021)
Sagne, Sébastien
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082036
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan sekä tuotetaan amerikkalaisen jalkapallon suomalaiselle kattojärjestölle SAJL:lle keinoja edistää amerikkalaisen jalkapallon tunnettuutta Suomessa sosiaalisen median markkinoinnin keinoin. Työn tavoitteena on tarjota
SAJL.lle konkreettisia keinoja sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen lajin tunnettuuden sekä harrastajamäärien kasvattamiseksi Suomessa.
Työssä perehdytään urheilumarkkinoinnin historiaan ja teoriaan sekä sosiaalisen median
markkinoinnin malleihin. Lukija saa kattavan käsityksen sosiaalisen median merkityksestä
nykypäivän markkinoinnissa, sekä sen tarjoamista mahdollisuuksista, mutta myös varjopuolista. Työn toiminnallinen osio seuraa SOSTAC-mallia, joka on luotu digitaalisen markkinoinnin suunnittelun tueksi. Malli kattaa lähtötilanteen analyysin, tavoitteiden määrittämisen, strategian ja toimenpiteiden suunnittelun, konkreettisen toimintasuunnitelman sekä
hallinnan ja seurannan.
Opinnäytetyö tarjoaa lukijalle kuvan amerikkalaisen jalkapallon nykyisestä asemasta Suomessa, lajin kasvun haasteista sekä mahdollisuuksista. Työ tarjoaa lajin kattojärjestölle kokonaisvaltaisen sekä konkreettisen esitelmän lajin markkinoinnin tehostamisesta sosiaalista mediaa hyödyntäen. Työssä esitellään jokaiseen kanavaan erikseen parhaiten sopiva
sisältö sekä uusia innovatiivisia ehdotuksia potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen herättämiseksi. Näillä keinoilla pyritään murtamaan lajin pinttyneitä stereotypioita sekä houkuttelemaan uusia pelaajia lajin pariin.
SAJL.lle konkreettisia keinoja sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen lajin tunnettuuden sekä harrastajamäärien kasvattamiseksi Suomessa.
Työssä perehdytään urheilumarkkinoinnin historiaan ja teoriaan sekä sosiaalisen median
markkinoinnin malleihin. Lukija saa kattavan käsityksen sosiaalisen median merkityksestä
nykypäivän markkinoinnissa, sekä sen tarjoamista mahdollisuuksista, mutta myös varjopuolista. Työn toiminnallinen osio seuraa SOSTAC-mallia, joka on luotu digitaalisen markkinoinnin suunnittelun tueksi. Malli kattaa lähtötilanteen analyysin, tavoitteiden määrittämisen, strategian ja toimenpiteiden suunnittelun, konkreettisen toimintasuunnitelman sekä
hallinnan ja seurannan.
Opinnäytetyö tarjoaa lukijalle kuvan amerikkalaisen jalkapallon nykyisestä asemasta Suomessa, lajin kasvun haasteista sekä mahdollisuuksista. Työ tarjoaa lajin kattojärjestölle kokonaisvaltaisen sekä konkreettisen esitelmän lajin markkinoinnin tehostamisesta sosiaalista mediaa hyödyntäen. Työssä esitellään jokaiseen kanavaan erikseen parhaiten sopiva
sisältö sekä uusia innovatiivisia ehdotuksia potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen herättämiseksi. Näillä keinoilla pyritään murtamaan lajin pinttyneitä stereotypioita sekä houkuttelemaan uusia pelaajia lajin pariin.