Toimenpidesuosituksia MAMOKille laadunhallinnan aloittamiseksi
Lappi, Piia (2011)
Lappi, Piia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta MAMOK. Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa MAMOKia laadunhallinnan aloittamisessa. Tavoitteeni oli tehdä toimenpidesuosituksia, miten lähteä aloittamaan laadunhallintaa. Tutkimusongelmani oli, kuinka laa-dunhallinata aloitetaan. Mitä tarvitaan laatutyön aloittamiseksi? Miten laadunhallintaa lähdetään suun-nittelemaan?
Tutkimusmenetelmäni oli enimmäkseen laadullinen, mutta osaksi myös määrällinen. Toteutin tutkimuk-seni teemahaastattelun ja puolistrukturoidun kyselyn avulla. Haastattelin SAMOKin laadusta vastaavaa henkilöä sähköpostitse. Koska SAMOKin laadunhallinta ei ollut vielä käynnissä, toteutin kyselyn sähkö-postitse 21 opiskelijakunnalle ympäri Suomen. Ainoastaan yhdellä vastanneella opiskelijakunnalla laa-dunhallinta oli käynnissä, joten toimenpidesuositukseni laadunhallinnan aloittamiseksi pohjautuvat tä-hän vastaukseen ja viitekehykseen.
Suosituksissa kerron, kuinka MAMOKin pitäisi mielestäni lähteä aloittamaan laadunhallintaansa. Yleisin tapa on aloittaa laadunhallinta prosessien kautta, joten ehdotan tätä toimintatapaa myös MAMOKille. Aloittamalla prosesseista MAMOK pystyy myös helpommin hyödyntämään muiden opiskelijakuntien kokemuksia ja käytänteitä. Laadunhallinnan aloittamisessa on tärkeää muodostaa työryhmä, joka on vastuussa projektin aloittamisesta ja ylläpitää laadunkehitystä MAMOKissa.
Tutkimusmenetelmäni oli enimmäkseen laadullinen, mutta osaksi myös määrällinen. Toteutin tutkimuk-seni teemahaastattelun ja puolistrukturoidun kyselyn avulla. Haastattelin SAMOKin laadusta vastaavaa henkilöä sähköpostitse. Koska SAMOKin laadunhallinta ei ollut vielä käynnissä, toteutin kyselyn sähkö-postitse 21 opiskelijakunnalle ympäri Suomen. Ainoastaan yhdellä vastanneella opiskelijakunnalla laa-dunhallinta oli käynnissä, joten toimenpidesuositukseni laadunhallinnan aloittamiseksi pohjautuvat tä-hän vastaukseen ja viitekehykseen.
Suosituksissa kerron, kuinka MAMOKin pitäisi mielestäni lähteä aloittamaan laadunhallintaansa. Yleisin tapa on aloittaa laadunhallinta prosessien kautta, joten ehdotan tätä toimintatapaa myös MAMOKille. Aloittamalla prosesseista MAMOK pystyy myös helpommin hyödyntämään muiden opiskelijakuntien kokemuksia ja käytänteitä. Laadunhallinnan aloittamisessa on tärkeää muodostaa työryhmä, joka on vastuussa projektin aloittamisesta ja ylläpitää laadunkehitystä MAMOKissa.