Näytä suppeat kuvailutiedot

Marketing in Transition : Finnish Independent Record Labels and Social Media

Hautaniemi, Elisa (2011)

dc.contributor.authorHautaniemi, Elisa
dc.date.accessioned2011-12-13T10:15:59Z
dc.date.available2011-12-13T10:15:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2011100613542
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/37176
dc.description.abstractSocial media is currently a widely discussed topic and it has had an impact on traditional marketing methods. However, the transition from traditional music marketing tactics to more social methods takes time. Personal motivation drove the author towards researching record labels and social media. The aim of the thesis was to explore whether the record labels have adopted social media into their marketing tactics. The research was qualitative and in order to gain unbiased data it followed the tradition of phenomenology. Four independent record label representatives were interviewed. Various Internet sources, previous research and marketing and music business literature were utilized in order to create a framework and theory basis for the thesis. The findings showed that Finnish independent record labels have a positive attitude and interest towards social media. Social media was considered as an important marketing tool but the labels did not have expectations or objectives concerning it. Social media was mostly understood as Facebook. The labels’ bands and artists manage their own social media channels such as Facebook and Myspace pages, often without the labels’ interference. The results indicated that the labels are not fully exploiting social media in marketing at the moment, although it was anticipated that social media would be used more actively in the future. The labels predicted that in the future the significance of social media would increase in the independent music sector. The thesis provides a review for the Finnish music business practitioners on Finnish independent music sector’s state of affairs and it is desirable that after reading the thesis, the marketing tactics would be re-evaluated.en
dc.description.abstractSosiaalinen media on tällä hetkellä laajalti keskusteltu aihe, jolla on ollut merkittävä vaikutus perinteisiin markkinointimetodeihin. Siirtymävaihe perinteisistä markkinointikeinoista uusiin sosiaalisiin markkinointitapoihin vie kuitenkin aikaa. Henkilökohtainen mielenkiinto innosti kirjoittajaa tutkimaan suomalaisia itsenäisiä levy-yhtiöitä ja sosiaalista mediaa. Työn tavoitteena oli tutkia ovatko levy-yhtiöt omaksuneet sosiaalisen median osaksi markkinointitoimiansa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja koska tavoitteena oli koota puolueetonta tutkimusmateriaalia, työ pohjaitui fenomenologian periaatteisiin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää itsenäisen levy-yhtiön edustajaa. Opinnäytetyön runko ja teoriapohja luotiin käyttämällä lukuisia Internet-lähteitä, tutkimuksia sekä markkinointi- ja musiikkiteollisuuskirjallisuutta. Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisilla levy-yhtiöillä on positiivinen asenne ja mielenkiintoa sosiaalista mediaa kohtaan. Sosiaalista mediaa pidettiin tärkeänä markkinointivälineenä, mutta yhtiöillä ei kuitenkaan ollut odotuksia tai tavoitteita sen suhteen. Sosiaalinen media käsitettiin lähinnä Facebook-palveluna. Yhtiöiden bändit ja artistit ylläpitävät omia sosiaalisen median kanaviaan, kuten Facebook- ja Myspace-sivuja. Levy-yhtiöt puuttuvat harvoin bändien ja artistien toimiin sosiaalisen median kanavissa. Tulokset viittasivat siihen, että levy-yhtiöt eivät tällä hetkellä täysin hyödynnä sosiaalista mediaa markkinointitoimissansa. Tulokset kuitenkin kertoivat, että tulevaisuudessa sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet otettaisiin paremmin käyttöön. Levy-yhtiöt arvelivat sosiaalisen median merkityksen kasvavan tulevaisuudessa itsenäisten levy-yhtiöiden sektorilla. Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen itsenäisen sektorin tilaanteesta sosiaalisessa mediassa, ja olisi toivottavaa, että työn lukemisen jälkeen musiikkialan toimijat arvioisivat uudelleen markkinointitaktiikkansa.fi
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleMarketing in Transition : Finnish Independent Record Labels and Social Mediaen
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/370
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordmarketing
dc.subject.keywordsocial media
dc.subject.keywordindependet record labels
dc.subject.keywordinternet
dc.subject.keywordweb 2.0
dc.subject.keywordmusic industry
dc.subject.keywordFacebook
dc.subject.keywordMyspace
dc.subject.keywordYoutube
dc.subject.keywordTwitter
dc.subject.degreeprogramfi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music|
dc.subject.disciplineDegree Programme in Music Management


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot