Venäläistaustaisena lapsena suomalaisessa kulttuurissa
Silvennoinen, Hanne (2011)
Silvennoinen, Hanne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218079
Tiivistelmä
Venäläistaustaiset ovat yksi iso etninen ryhmä, jotka edustavat suomalaista monikulttuurista yhteiskun-taa. Tutkittaessa eri etnisiä ryhmiä ei tätä ryhmää tule unohtaa, eikä myöskään niitä venäläistaustaisia lapsia, jotka ovat myös osa yhteiskuntaamme. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten venä-läistaustaiset lapset kokevat elämänsä suomalaisessa yhteiskunnassa sekä mitä lapsille tarkoittaa tasa-arvo ja syrjintä.
Monikulttuurisuus, etnisyys ja rasismi liitetään usein toisiinsa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyk-sessä perehdytään monikulttuurisuuteen ja etnisyyteen, joista on usein kyse kun tutkitaan eri kulttuuria edustavaa ryhmää suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän lisäksi käsitellään rasismia, mitä asioita se on ja voi olla. Viimeisenä osana teoriaa on tämän opinnäytetyön näkökulmasta keskeiset asiat Lapsen oikeuk-sien yleissopimuksesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemaahaastattelun keinoin ke-väällä 2011 kahdelta eri Mikkelin alakoululta.
Tutkimus osoitti kolme selkeää teemaa venäläistaustaisten lasten elämästä suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Tuloksista nousi esille, että venäläistaustaisuudessa on hyviä ja huonoja puolia. Oma kieli ja kulttuuri nähdään hyvänä asiana, mutta samalla joudutaan ”ryssittelyn” kohteeksi. Tasa-arvo osoittau-tui lapsille oudoksi käsitteeksi, vaikka ymmärrettiin lapsellakin olevan oikeuksia. Kolmantena teemana nousi esille kiusaaminen koulussa. Lapset kohtaavat kiusaamista, kuten ”ryssittelyä” johtuen venäläis-taustaisuudestaan.
Monikulttuurisuus, etnisyys ja rasismi liitetään usein toisiinsa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyk-sessä perehdytään monikulttuurisuuteen ja etnisyyteen, joista on usein kyse kun tutkitaan eri kulttuuria edustavaa ryhmää suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän lisäksi käsitellään rasismia, mitä asioita se on ja voi olla. Viimeisenä osana teoriaa on tämän opinnäytetyön näkökulmasta keskeiset asiat Lapsen oikeuk-sien yleissopimuksesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemaahaastattelun keinoin ke-väällä 2011 kahdelta eri Mikkelin alakoululta.
Tutkimus osoitti kolme selkeää teemaa venäläistaustaisten lasten elämästä suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Tuloksista nousi esille, että venäläistaustaisuudessa on hyviä ja huonoja puolia. Oma kieli ja kulttuuri nähdään hyvänä asiana, mutta samalla joudutaan ”ryssittelyn” kohteeksi. Tasa-arvo osoittau-tui lapsille oudoksi käsitteeksi, vaikka ymmärrettiin lapsellakin olevan oikeuksia. Kolmantena teemana nousi esille kiusaaminen koulussa. Lapset kohtaavat kiusaamista, kuten ”ryssittelyä” johtuen venäläis-taustaisuudestaan.