”SATAKUNNAN YHTEISÖKESKUS TUO ELÄMÄÄN UUTTA SISÄLTÖÄ” ASIAKKAIDEN TYYTYVÄISYYS SATAKUNNAN YHTEISÖKESKUKSEN TOIMINTAAN JA ANTIIN 2011
Raikunen, Lotta (2011)
Raikunen, Lotta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816017
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada asiakkailta tietoa, mitä Satakunnan yhteisökeskus kolmannen sektorin toimijana antaa heille. Tavoitteena oli myös konkretisoida käsitettä kolmas sektori ja saada tutkittua tietoa asiakkaista ja heidän tyytyväisyydestään toimintaa kohtaan.
Tutkimukseen osallistuivat Satakunnan yhteisökeskuksen asiakkaat. Satakunnan yhteisökeskus sijaitsee Porissa ja siellä toimii paikallisia järjestöjä ja yhdistyksiä yhdessä ja erikseen. Yhteisökeskus on kolmannen sektorin toimija ja se on perustettu Kumppanuutta Satakuntaan – hankkeen toimesta. Toiminta alkoi helmikuussa 2011. Yhteisökeskuksessa on päivittäin tarjolla erilaista ohjelmaa, johon kaikki ovat tervetulleita. Toiminta on maksutonta ja osallistua voi monin eri tavoin.
Tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeella, eli kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus. Kyselylomake sisälsi myös kaksi avointa kysymystä. Aineiston analysoimisessa käytettiin apuna EXEL- taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä Satakunnan yhteisökeskuksen toimintaan. Toiminta on vastannut heidän odotuksiaan. Yhteisökeskus antaa asiakkaille paljon. Yhteisökeskus on väylä saada sosiaalisia suhteita, vertaistukea ja osallisuutta. Vapaaehtoistyötä voi tehdä monin eri tavoin yhteisökeskuksessa, ja yli 60 % vastanneista osallistui jollain tasolla vapaaehtoistoimintaan. Yhteisökeskuksen kautta ihminen voi myös kehittää monia erilaisia taitoja ja lisätä omaa aktiivisuuttaan.
Tutkimustulokset antavat yhteisökeskuksen työntekijöille paljon ajankohtaista tietoa, jonka avulla he voivat arvioida mahdollisuuksiaan kehittää toimintaansa. Tutkimustulokset kertovat myös siitä, kuinka toiminta vaikuttaa monen ihmisen elämään positiivisella tavalla.
Tutkimukseen osallistuivat Satakunnan yhteisökeskuksen asiakkaat. Satakunnan yhteisökeskus sijaitsee Porissa ja siellä toimii paikallisia järjestöjä ja yhdistyksiä yhdessä ja erikseen. Yhteisökeskus on kolmannen sektorin toimija ja se on perustettu Kumppanuutta Satakuntaan – hankkeen toimesta. Toiminta alkoi helmikuussa 2011. Yhteisökeskuksessa on päivittäin tarjolla erilaista ohjelmaa, johon kaikki ovat tervetulleita. Toiminta on maksutonta ja osallistua voi monin eri tavoin.
Tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeella, eli kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimus. Kyselylomake sisälsi myös kaksi avointa kysymystä. Aineiston analysoimisessa käytettiin apuna EXEL- taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä Satakunnan yhteisökeskuksen toimintaan. Toiminta on vastannut heidän odotuksiaan. Yhteisökeskus antaa asiakkaille paljon. Yhteisökeskus on väylä saada sosiaalisia suhteita, vertaistukea ja osallisuutta. Vapaaehtoistyötä voi tehdä monin eri tavoin yhteisökeskuksessa, ja yli 60 % vastanneista osallistui jollain tasolla vapaaehtoistoimintaan. Yhteisökeskuksen kautta ihminen voi myös kehittää monia erilaisia taitoja ja lisätä omaa aktiivisuuttaan.
Tutkimustulokset antavat yhteisökeskuksen työntekijöille paljon ajankohtaista tietoa, jonka avulla he voivat arvioida mahdollisuuksiaan kehittää toimintaansa. Tutkimustulokset kertovat myös siitä, kuinka toiminta vaikuttaa monen ihmisen elämään positiivisella tavalla.