Hiljaisen kauden ryhmämatkailutuote Naantalin vanhaan kaupunkiin
Katajisto, Joonas (2011)
Katajisto, Joonas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena sekä tavoitteena oli tuotteistaa hiljaisen kauden ryhmämatkailutuote Naantalin vanhan kaupungin ympäristöön benchmarking-analyysiä hyväksikäyttäen. Toisena tavoitteena oli edistää naantalilaisten matkailuyritysten yhteistyötä. Naantali on kesän ulkopuolella melko hiljainen kaupunki ja tämän takia tällaiselle tuotteelle oli tarvetta. Työn tilaajana oli Herrankukkaro Oy. Työn teoria-osuus perustui kerrontaan benchmarkingista sekä tuotteistamisesta.
Työn tarkoituksena oli etsiä uusia ideoita kesän ulkopuoliseen matkailukauteen Naantalissa. Näitä ideoita hankittiin käyttämällä benchmarking-menetelmää, jossa etsittiin toisten yritysten käyttämistä menetelmistä oppia oman yrityksen toimintaan. Tiedon keräämisessä käytettiin yksilöhaastatteluja. Käytetty haastattelumuoto oli teemahaastattelu. Ideoiden saamiseksi haastateltiin yhteensä kuutta eri matkailualan toimijaa, jotka sijaitsevat Satakunnassa sekä Varsinais-Suomessa. Haastatteluista nousi esiin monia ideoita, joita haastattelu-paikkakunnilla oli käytetty matkailutuotteissa. Kulttuurikohteet kuten teatterit, konsertit sekä kaikenlaiset museot ja taidehuoneet olivat suosittuja kesän ulkopuolella, joten näitä asioita hyödynnettiin tuotetta koottaessa. Elämykset sekä ennenkokemattomat asiat olivat tämän hetken trendejä niin ryhmämatkailussa kuin yleisestikin matkailussa. Myös paikallisuus ja ekologisuus olivat asioita, joita matkailijat arvostivat entistä enemmän. Tämä tuli esille ennen kaikkea siinä, että ihmiset halusivat esimerkiksi tietää ennen ruokailuaan mistä ravintoloiden käyttämät raaka-aineet olivat peräisin. Ihmisiä kiinnosti luonnon hyvinvointi niin paikallisesti kuin laajemminkin ajateltuna. Haluttiin ostaa paikallisten valmistamia tuotteita ja tukea paikallisia yrittäjiä.
Saaduista ideoista tuotteistettiin uusi matkailutuote. Tuotteistamisvaiheessa asetettiin tavoitteet työlle, kartoitettiin tuotteen menestymismahdollisuuksia sekä selvitettiin asiakkaiden tarpeita ja odotuksia. Hinnoittelu oli työssä merkittävässä asemassa, koska hiljaisella matkailukaudella matkailijat eivät välttämättä ole valmiita maksamaan matkastaan niin paljon kuin sesonkiaikaan. Oikeanlaisen hinnan löytämiseen kiinnitettiinkin paljon huomiota. Tuotteistamisprosessin vaiheista ainoastaan testaaminen jätettiin ensimmäisellä asiakasryhmällä tehtäväksi. Työn loppuun liitettiin valmis paketti aikaansaadusta tuotteesta, johon sisältyi majoitus, ruokailu, kahvitus sekä vierailukäynti. Ryhmätuotetta tullaan myymään Herrankukkaro Oy:n sekä Naantalin Matkailu Oy:n välittäminä.
Työn tarkoituksena oli etsiä uusia ideoita kesän ulkopuoliseen matkailukauteen Naantalissa. Näitä ideoita hankittiin käyttämällä benchmarking-menetelmää, jossa etsittiin toisten yritysten käyttämistä menetelmistä oppia oman yrityksen toimintaan. Tiedon keräämisessä käytettiin yksilöhaastatteluja. Käytetty haastattelumuoto oli teemahaastattelu. Ideoiden saamiseksi haastateltiin yhteensä kuutta eri matkailualan toimijaa, jotka sijaitsevat Satakunnassa sekä Varsinais-Suomessa. Haastatteluista nousi esiin monia ideoita, joita haastattelu-paikkakunnilla oli käytetty matkailutuotteissa. Kulttuurikohteet kuten teatterit, konsertit sekä kaikenlaiset museot ja taidehuoneet olivat suosittuja kesän ulkopuolella, joten näitä asioita hyödynnettiin tuotetta koottaessa. Elämykset sekä ennenkokemattomat asiat olivat tämän hetken trendejä niin ryhmämatkailussa kuin yleisestikin matkailussa. Myös paikallisuus ja ekologisuus olivat asioita, joita matkailijat arvostivat entistä enemmän. Tämä tuli esille ennen kaikkea siinä, että ihmiset halusivat esimerkiksi tietää ennen ruokailuaan mistä ravintoloiden käyttämät raaka-aineet olivat peräisin. Ihmisiä kiinnosti luonnon hyvinvointi niin paikallisesti kuin laajemminkin ajateltuna. Haluttiin ostaa paikallisten valmistamia tuotteita ja tukea paikallisia yrittäjiä.
Saaduista ideoista tuotteistettiin uusi matkailutuote. Tuotteistamisvaiheessa asetettiin tavoitteet työlle, kartoitettiin tuotteen menestymismahdollisuuksia sekä selvitettiin asiakkaiden tarpeita ja odotuksia. Hinnoittelu oli työssä merkittävässä asemassa, koska hiljaisella matkailukaudella matkailijat eivät välttämättä ole valmiita maksamaan matkastaan niin paljon kuin sesonkiaikaan. Oikeanlaisen hinnan löytämiseen kiinnitettiinkin paljon huomiota. Tuotteistamisprosessin vaiheista ainoastaan testaaminen jätettiin ensimmäisellä asiakasryhmällä tehtäväksi. Työn loppuun liitettiin valmis paketti aikaansaadusta tuotteesta, johon sisältyi majoitus, ruokailu, kahvitus sekä vierailukäynti. Ryhmätuotetta tullaan myymään Herrankukkaro Oy:n sekä Naantalin Matkailu Oy:n välittäminä.