Asiakaslähtöinen tuotekehitys : Tyytyväisyystutkimus Leivon Leipomo Oy:n konsulenteille ja yritysasiakkaille
Salo, Eeva-Liisa (2011)
Salo, Eeva-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tamperelaisen Leivon Leipomo Oy:n tuotteita ja palveluja. Tarkoituksena oli kartoittaa kyselytutkimusten avulla Leivon Leipomon konsulenttien sekä vähittäistavarakauppojen leipäosastonhoitajien tyytyväisyyttä yrityksen nykyisiin tuotteisiin ja palveluihin, ja selvittää samalla minkälaisia tuotteita ja palveluja he tulevaisuudessa toivoisivat. Tutkimusongelmaksi muodostui, mitä yrityksen on otettava huomioon kehitettäessä vanhoja tuotteita ja palveluja ja toteuttaessaan uusia.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Vähittäistavarakauppojen leipäosastonhoitajille suunnatussa kyselyssä, joka suoritettiin kirjekyselynä, käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivista tutkimusotetta käytettiin Leivon Leipomon konsulenteille suunnatussa kyselyssä, joka suoritettiin konsulenttipalaverin päätteeksi jaettuna paperikyselynä. Kyselytutkimusten avulla tutkittiin yritysasiakkaiden toiveista ja yrityksen sisältä syntyvän palautteen vaikutusta tuotekehitykseen. Teoriaosassa tutkittiin leipomoalaa yleisesti ja minkälaisia haasteita yritys kohtaa tuotekehitystoiminnassaan.
Tutkimukseen vastanneista vähittäiskaupoista 35 % mainitsi Leivon Leipomon parhaaksi leipomotuotteiden valmistajaksi, syitä siihen oli muun muassa toimitusvarmuus, valmistajan hyvä maine sekä tuotteiden hyvä laatu. Seuraavan kahden vuoden aikana luomu- ja välipalatuotteiden myynnin uskottiin kehittyvän positiivisimmin. Konsulenttien oman mielipiteen ja heidän kuluttajilta saamansa palautteen perusteella tuotteiden kysyntään vaikuttaa tällä hetkellä eniten tuotteiden paikallisuus, kotimaisuus ja lisäaineettomuus. Konsulenttien mielestä haastavimmat kilpailijat Leivon Leipomolle ovat muut keskisuuret leipomot, muun muassa Pirjon Pakari. Vähittäiskaupat toivoivat enemmän valikoimaa luomutuotteisiin, pienempiä kuluttajapakkauksia sekä terveellisempiä välipalatuotteita. Konsulentit toivoivat gluteenittomia tuotteita, lisää välipalatyyppisiä pikkusuolaisia tuotteita sekä rapeakuorisia sämpylöitä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Vähittäistavarakauppojen leipäosastonhoitajille suunnatussa kyselyssä, joka suoritettiin kirjekyselynä, käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivista tutkimusotetta käytettiin Leivon Leipomon konsulenteille suunnatussa kyselyssä, joka suoritettiin konsulenttipalaverin päätteeksi jaettuna paperikyselynä. Kyselytutkimusten avulla tutkittiin yritysasiakkaiden toiveista ja yrityksen sisältä syntyvän palautteen vaikutusta tuotekehitykseen. Teoriaosassa tutkittiin leipomoalaa yleisesti ja minkälaisia haasteita yritys kohtaa tuotekehitystoiminnassaan.
Tutkimukseen vastanneista vähittäiskaupoista 35 % mainitsi Leivon Leipomon parhaaksi leipomotuotteiden valmistajaksi, syitä siihen oli muun muassa toimitusvarmuus, valmistajan hyvä maine sekä tuotteiden hyvä laatu. Seuraavan kahden vuoden aikana luomu- ja välipalatuotteiden myynnin uskottiin kehittyvän positiivisimmin. Konsulenttien oman mielipiteen ja heidän kuluttajilta saamansa palautteen perusteella tuotteiden kysyntään vaikuttaa tällä hetkellä eniten tuotteiden paikallisuus, kotimaisuus ja lisäaineettomuus. Konsulenttien mielestä haastavimmat kilpailijat Leivon Leipomolle ovat muut keskisuuret leipomot, muun muassa Pirjon Pakari. Vähittäiskaupat toivoivat enemmän valikoimaa luomutuotteisiin, pienempiä kuluttajapakkauksia sekä terveellisempiä välipalatuotteita. Konsulentit toivoivat gluteenittomia tuotteita, lisää välipalatyyppisiä pikkusuolaisia tuotteita sekä rapeakuorisia sämpylöitä.