Osuustoiminnan periaatteet ja sisäinen viestintä case: S-market Laitila
Lehtonen, Tiina (2011)
Lehtonen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313770
Tiivistelmä
OSUUSTOIMINNAN PERIAATTEET JA SISÄINEN VIESTINTÄ, CASE: S-MARKET LAITILA
Lehtonen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Organisaatiot ja henkilöstöjohtaminen
Elokuu 2011
Ohjaaja: Heinonen, Eila
Sivumäärä: 78
Liitteitä: 3
Asiasanat: tiedotus, sisäinen tiedotus, organisaatioviestintä
______________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia osuustoiminnan periaatteita ja miten sisäinen viestintä toimii S-market Laitilassa. Tarkoituksena oli selvittää onko sisäisessä viestinnässä jotakin kehitettävää S-market Laitilan osalta vai onko kaikki kohdallaan. Aihe on mielenkiintoinen, joten halusin tutkia sitä tarkemmin yrityksessä, joka on minulle itselleni tuttu.
S-market Laitila on Laitilassa toimiva päivittäistavarakauppa, jonka yhteydessä on myös ABC liikennemyymälä sekä muita pienempiä myymälöitä. S-market Laitila kuuluu Osuuskauppa Keulaan, joka taas on osa S-ryhmää.
Teoriaosuudessa kerron osuustoiminnan synnystä sekä siitä mitä se on nykyään. Ha-lusin selvittää myös Osuuskauppa Keulan alkuvaiheita, sillä historian avulla ymmärrän paremmin koko yrityksen toimintaa. Seuraavaksi selvitin mitä sisäinen viestintä on, mitkä ovat sen tarkoitus ja tavoitteet, vaikuttaako laki sisäisen viestinnän harjoit-tamiseen, miten sitä suunnitellaan ja mitkä seikat voivat häiritä sitä. Lisäksi tutkin tarkemmin niitä sisäisen viestinnän kanavia, joita S-market Laitilassakin käytetään.
Halusin saada S-market Laitilan henkilökunnan omia mielipiteitä sisäisestä viestin-nästä, joten laadin heille kyselyn kokonaisotannalla selvittääkseni niitä. Tutkimuksesta selvisi, että kaiken kaikkiaan sisäiseen viestintään ollaan tyytyväisiä, mutta toimintaa voidaan aina parantaa.
Tämä tutkimus vastasi hyvin tutkimusongelmaan sekä sille asetettuihin tavoitteisiin. S-market Laitilassa toivottiin joitain pieniä muutoksia, jotka lähinnä vaikuttavat työn sujuvuuteen ja helppouteen. Tein vastausten pohjalta muutosehdotuksia, jotka on helppo toteuttaa eivätkä vaadi yritykseltä paljon resursseja. Tekemäni tutkimuksen avulla voidaan kehittää sekä S-market Laitilan että muiden Osuuskauppa Keulan toimipaikkojen sisäistä viestintää.
Lehtonen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Organisaatiot ja henkilöstöjohtaminen
Elokuu 2011
Ohjaaja: Heinonen, Eila
Sivumäärä: 78
Liitteitä: 3
Asiasanat: tiedotus, sisäinen tiedotus, organisaatioviestintä
______________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia osuustoiminnan periaatteita ja miten sisäinen viestintä toimii S-market Laitilassa. Tarkoituksena oli selvittää onko sisäisessä viestinnässä jotakin kehitettävää S-market Laitilan osalta vai onko kaikki kohdallaan. Aihe on mielenkiintoinen, joten halusin tutkia sitä tarkemmin yrityksessä, joka on minulle itselleni tuttu.
S-market Laitila on Laitilassa toimiva päivittäistavarakauppa, jonka yhteydessä on myös ABC liikennemyymälä sekä muita pienempiä myymälöitä. S-market Laitila kuuluu Osuuskauppa Keulaan, joka taas on osa S-ryhmää.
Teoriaosuudessa kerron osuustoiminnan synnystä sekä siitä mitä se on nykyään. Ha-lusin selvittää myös Osuuskauppa Keulan alkuvaiheita, sillä historian avulla ymmärrän paremmin koko yrityksen toimintaa. Seuraavaksi selvitin mitä sisäinen viestintä on, mitkä ovat sen tarkoitus ja tavoitteet, vaikuttaako laki sisäisen viestinnän harjoit-tamiseen, miten sitä suunnitellaan ja mitkä seikat voivat häiritä sitä. Lisäksi tutkin tarkemmin niitä sisäisen viestinnän kanavia, joita S-market Laitilassakin käytetään.
Halusin saada S-market Laitilan henkilökunnan omia mielipiteitä sisäisestä viestin-nästä, joten laadin heille kyselyn kokonaisotannalla selvittääkseni niitä. Tutkimuksesta selvisi, että kaiken kaikkiaan sisäiseen viestintään ollaan tyytyväisiä, mutta toimintaa voidaan aina parantaa.
Tämä tutkimus vastasi hyvin tutkimusongelmaan sekä sille asetettuihin tavoitteisiin. S-market Laitilassa toivottiin joitain pieniä muutoksia, jotka lähinnä vaikuttavat työn sujuvuuteen ja helppouteen. Tein vastausten pohjalta muutosehdotuksia, jotka on helppo toteuttaa eivätkä vaadi yritykseltä paljon resursseja. Tekemäni tutkimuksen avulla voidaan kehittää sekä S-market Laitilan että muiden Osuuskauppa Keulan toimipaikkojen sisäistä viestintää.