Sähköisen palkkahallinnon haasteet ja mahdollisuudet : tutkimus pirkanmaalaisista pk-yrityksistä
Laaksonen, Minnaliisa (2011)
Laaksonen, Minnaliisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318258
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee palkkahallinnon ja arkistoinnin ratkaisuja sähköisen taloushallinnon näkökulmasta ja erittelee niitä mahdollisuuksia, joita sähköistyminen tuo yrityk-sille. Työn teoriaosuus on koottu palkanlaskennan perusteista, arkistoinnissa huomioitavista laeista ja asetuksista sekä erilaisten palkkahallinnon sähköisten menetelmien esittelystä ja arvioimisesta.
Työn tutkimusosiossa selvitettiin, missä määrin sähköisen palkkahallinnon ratkaisut ovat käytössä pirkanmaalaisten pk-yritysten keskuudessa. Sähköistymisen yleisyyttä kartoittavaan verkkokyselyyn saatiin vastaus 101 yritykseltä, joista kuutta vielä lisäksi haastateltiin tarkempien vastausten saamiseksi. Tutkimuksen tarkoitus oli sähköisten menetelmien käytön yleisyyden lisäksi selvittää myös niitä tekijöitä, jotka ovat joko edesauttaneet tai vaikeuttaneet sähköistymistä.
Palkkahallinnon sähköistäminen on vastaajien keskuudessa vielä alkutekijöissään. TYVI- palvelu ja sähköiset palkkalaskelmat ovat yleisimmin käytettyjä sähköisiä menetelmiä. Tiedonpuutteen, käyttöönoton kustannusten ja sähköisten menetelmien toimivuuden arveluttamisen koetaan olevan eniten sähköisyyteen siirtymistä vaikeuttavia tekijöitä. Sähköisen toimimisen vaivattomuus taas on selvästi merkittävin siirtymistä edesauttava tekijä.
Sähköistymisen hyödyt kyllä tiedostetaan yrityksissä, mutta niihin siirtymisen koetaan olevan ajankohtaista vasta useamman vuoden päästä. Nyt olisikin viranomaisten, ohjelmistotalojen ja pankkien aika toimia. Toiminnan yleistämiseksi tarvitaan yhteisiä standardeja, joiden varaan järjestelmiä voidaan rakentaa. Saatavilla olevan tiedon yksinkertaistaminen, palvelunosien ilmaisuus sekä erilaisten houkuttimien tarjoaminen ovat keinoja, joilla yritykset saataisiin lähtemään helpommin mukaan sähköisiin menetelmiin.
Työn tutkimusosiossa selvitettiin, missä määrin sähköisen palkkahallinnon ratkaisut ovat käytössä pirkanmaalaisten pk-yritysten keskuudessa. Sähköistymisen yleisyyttä kartoittavaan verkkokyselyyn saatiin vastaus 101 yritykseltä, joista kuutta vielä lisäksi haastateltiin tarkempien vastausten saamiseksi. Tutkimuksen tarkoitus oli sähköisten menetelmien käytön yleisyyden lisäksi selvittää myös niitä tekijöitä, jotka ovat joko edesauttaneet tai vaikeuttaneet sähköistymistä.
Palkkahallinnon sähköistäminen on vastaajien keskuudessa vielä alkutekijöissään. TYVI- palvelu ja sähköiset palkkalaskelmat ovat yleisimmin käytettyjä sähköisiä menetelmiä. Tiedonpuutteen, käyttöönoton kustannusten ja sähköisten menetelmien toimivuuden arveluttamisen koetaan olevan eniten sähköisyyteen siirtymistä vaikeuttavia tekijöitä. Sähköisen toimimisen vaivattomuus taas on selvästi merkittävin siirtymistä edesauttava tekijä.
Sähköistymisen hyödyt kyllä tiedostetaan yrityksissä, mutta niihin siirtymisen koetaan olevan ajankohtaista vasta useamman vuoden päästä. Nyt olisikin viranomaisten, ohjelmistotalojen ja pankkien aika toimia. Toiminnan yleistämiseksi tarvitaan yhteisiä standardeja, joiden varaan järjestelmiä voidaan rakentaa. Saatavilla olevan tiedon yksinkertaistaminen, palvelunosien ilmaisuus sekä erilaisten houkuttimien tarjoaminen ovat keinoja, joilla yritykset saataisiin lähtemään helpommin mukaan sähköisiin menetelmiin.