Kuka saa parhaan elokuvan palkinnon? : tutkimus oikeudellisesta taustasta pitkän elokuvan omistussuhteiden takana
Kuusisto, Nora (2011)
Kuusisto, Nora
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218130
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni perehdyn pitkän elokuvan tuottajan ja tekijän oikeudelliseen suhteeseen ja tarkastelen sitä määrittäviä tekijöitä ja tasa-arvoisuutta lain kannalta. Tutkimus pohjautuu kansainväliseen ja suomalaiseen tekijänoikeuteen ja osin sopimusoikeudellisiin käytäntöihin, mitkä tukevat tämän suhteen problematiikan hahmottamista.
Tekijän ja tuottajan oikeudellinen suhde elokuvan teon yhteydessä on vuorovaikutteinen ja osin ristiriitainen. Tekijä ja tuottaja usein löytävät toisensa elokuvan tuotantoprosessissa toisaalta yhtenevien ja toisaalta omia etuja ajavien intressiensä kautta. Suhde muodostuu, koska osapuolille syntyy elokuvantekoprosessissa taloudellisia, moraalisia ja lähioikeuksia, ja niiden jakautuminen, siirtomahdollisuudet ja sen ristiriitaisuus määrittävät tätä suhdetta.
Työni perustuu Suomen tekijänoikeuteen, mutta kuljetan sen rinnalla tekijänoikeuden kansainvälisiä käytäntöjä selittävänä kontekstina, mitä tukevat eri tekijänoikeusinstituuttien ja organisaatioiden lukuisat lähteet ja selvitykset. Lähdekirjallisuutta tekijänoikeudesta on rajallisesti, joten työni nojaa internetistä löytämiini, luotettavien tahojen tuottamiin teoksiin, artikkeleihin ja määritelmiin. Olen myös luonut työn liitteeksi aakkostetun sanaston siinä ilmenevistä, joskus selitystä kaipaavista sanoista ja käsitteistä.
Osana työn kansainvälistä aspektia olen nostanut varsinkin Amerikassa vallitsevan copyright-järjestelmän kiinnostavaksi vertailukohdaksi, joka erilaisuutensa johdosta auttaa ymmärtämään Euroopassa vallitsevaa droit d’auteur –järjestelmää ja sitä kautta Suomen tekijänoikeutta. Mitä oikeuksia tekijällä on työtään kohtaan, entä syntyykö tuottajallekin elokuvanteon yhteydessä oikeuksia tai miten hän sitten turvaa investointinsa tuotantoa kohtaan? Nämä kysymykset toimivat osana opinnäytetyöni sisältöä, kaikkein pohjimmaisimpana kuitenkin kysymys siitä, kenen pitäisi saada parhaan elokuvan palkinto.
Tekijän ja tuottajan oikeudellinen suhde elokuvan teon yhteydessä on vuorovaikutteinen ja osin ristiriitainen. Tekijä ja tuottaja usein löytävät toisensa elokuvan tuotantoprosessissa toisaalta yhtenevien ja toisaalta omia etuja ajavien intressiensä kautta. Suhde muodostuu, koska osapuolille syntyy elokuvantekoprosessissa taloudellisia, moraalisia ja lähioikeuksia, ja niiden jakautuminen, siirtomahdollisuudet ja sen ristiriitaisuus määrittävät tätä suhdetta.
Työni perustuu Suomen tekijänoikeuteen, mutta kuljetan sen rinnalla tekijänoikeuden kansainvälisiä käytäntöjä selittävänä kontekstina, mitä tukevat eri tekijänoikeusinstituuttien ja organisaatioiden lukuisat lähteet ja selvitykset. Lähdekirjallisuutta tekijänoikeudesta on rajallisesti, joten työni nojaa internetistä löytämiini, luotettavien tahojen tuottamiin teoksiin, artikkeleihin ja määritelmiin. Olen myös luonut työn liitteeksi aakkostetun sanaston siinä ilmenevistä, joskus selitystä kaipaavista sanoista ja käsitteistä.
Osana työn kansainvälistä aspektia olen nostanut varsinkin Amerikassa vallitsevan copyright-järjestelmän kiinnostavaksi vertailukohdaksi, joka erilaisuutensa johdosta auttaa ymmärtämään Euroopassa vallitsevaa droit d’auteur –järjestelmää ja sitä kautta Suomen tekijänoikeutta. Mitä oikeuksia tekijällä on työtään kohtaan, entä syntyykö tuottajallekin elokuvanteon yhteydessä oikeuksia tai miten hän sitten turvaa investointinsa tuotantoa kohtaan? Nämä kysymykset toimivat osana opinnäytetyöni sisältöä, kaikkein pohjimmaisimpana kuitenkin kysymys siitä, kenen pitäisi saada parhaan elokuvan palkinto.