Korkeakouluopiskelijoiden kansainvälistymisen kehittäminen kestävän kehityksen mukaisesti: Ideapajatyöskentely ja laadullinen analyysi Tampereen ammattikorkeakoulussa
Kujala, Raakel (2021)
Kujala, Raakel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092071
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälistymistä Tampereen ammattikorkeakoulussa kestävän kehityksen näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää tapoja, joilla Tampereen ammattikorkeakoulu voi tukea ja edistää opiskelijoidensa kansainvälistymistä huomioiden kestävän kehityksen tavoitteet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee kansainvälistymistä korkeakouluissa ja kestävää kehitystä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten kehitetyllä työpajamuotoisella ideapajalla. Ideapajan suunnittelussa nojattiin SWOT-analyysin teemoihin, jotka tarjosivat osallistujille erilaisia näkökulmia tarkastella kansainvälistymistä korkeakouluissa ja tuoda ilmi omia kokemuksiaan ja näkemyksiään aiheeseen liittyen. Ideapajan avulla saatiin tietoa kansainvälistymisen ja kestävän kehityksen nykytilanteesta Tampereen ammattikorkeakoulussa sekä siitä, millaisten ideoiden avulla toimintaa voitaisiin lähteä kehittämään. Aineistoa analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia eli haastateltavien kokemuksia opiskelijoiden kansainvälistymiseen liittyen tarkasteltiin kestävän kehityksen osa-alueiden kautta. Analyysissä keskityttiin siihen, minkälaisia asioita osallistujat nostivat esille kestävän kehityksen ekologiseen, taloudelliseen sekä sosiaaliseen ja kulttuurilliseen ulottuvuuteen liittyen.
Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset liittyvät kestävän kehityksen eri ulottuvuuksiin. Ekologisen ulottuvuuden näkökulmasta kansainvälistymisen suurin haaste on matkustaminen ja siitä syntyvät päästöt. Sosiaaliseen ja kulttuurilliseen ulottuvuuteen liittyen opiskelijoiden sosioekonomiset erot ja eriarvoisuus on kirjallisuuden mukaan nähty haastavana ja tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä, että opiskelijoilla on erilaiset lähtötilanteet kansainvälistymiseen. Taloudelliseen ulottuvuuteen liittyen opiskelijoiden tukeminen nähtiin tärkeäksi, sillä monet opiskelijat ovat taloudellisesti heikossa asemassa. Ideapajassa tuotettiin hyvin johdonmukaisia, selkeitä ja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja näihin ongelmiin. Pidemmän aikavälin ratkaisuna kehitettiin konsepti, joka mahdollistaisi mahdollisimman monelle osallistujalle kanavan, jonka kautta pääsee helposti osaksi kansainvälisiä tapahtumia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee kansainvälistymistä korkeakouluissa ja kestävää kehitystä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten kehitetyllä työpajamuotoisella ideapajalla. Ideapajan suunnittelussa nojattiin SWOT-analyysin teemoihin, jotka tarjosivat osallistujille erilaisia näkökulmia tarkastella kansainvälistymistä korkeakouluissa ja tuoda ilmi omia kokemuksiaan ja näkemyksiään aiheeseen liittyen. Ideapajan avulla saatiin tietoa kansainvälistymisen ja kestävän kehityksen nykytilanteesta Tampereen ammattikorkeakoulussa sekä siitä, millaisten ideoiden avulla toimintaa voitaisiin lähteä kehittämään. Aineistoa analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia eli haastateltavien kokemuksia opiskelijoiden kansainvälistymiseen liittyen tarkasteltiin kestävän kehityksen osa-alueiden kautta. Analyysissä keskityttiin siihen, minkälaisia asioita osallistujat nostivat esille kestävän kehityksen ekologiseen, taloudelliseen sekä sosiaaliseen ja kulttuurilliseen ulottuvuuteen liittyen.
Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset liittyvät kestävän kehityksen eri ulottuvuuksiin. Ekologisen ulottuvuuden näkökulmasta kansainvälistymisen suurin haaste on matkustaminen ja siitä syntyvät päästöt. Sosiaaliseen ja kulttuurilliseen ulottuvuuteen liittyen opiskelijoiden sosioekonomiset erot ja eriarvoisuus on kirjallisuuden mukaan nähty haastavana ja tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä, että opiskelijoilla on erilaiset lähtötilanteet kansainvälistymiseen. Taloudelliseen ulottuvuuteen liittyen opiskelijoiden tukeminen nähtiin tärkeäksi, sillä monet opiskelijat ovat taloudellisesti heikossa asemassa. Ideapajassa tuotettiin hyvin johdonmukaisia, selkeitä ja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja näihin ongelmiin. Pidemmän aikavälin ratkaisuna kehitettiin konsepti, joka mahdollistaisi mahdollisimman monelle osallistujalle kanavan, jonka kautta pääsee helposti osaksi kansainvälisiä tapahtumia.