Kasvun Yhteisöjen koulujen avainprosessien tunnistaminen ja kuvaaminen
Huoponen, Marianne (2011)
Huoponen, Marianne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa ja kuvata Kasvun Yhteisöjen koulujen avainprosessit. Opinnäytetyö oli osa Kasvun Yhteisöjen laatutyöskentelyä ja saavutetut tulokset eli prosessikuvaukset tulivat osaksi laatukäsikirjaa.
Tekstissä esitellään aluksi koulukotia instituutiona ja tarkastellaan koulukotikoulujen toimintaa. Tämän jälkeen esitetään prosessiajattelun teoreettista viitekehystä prosessijohtamisen, prosessien tunnistamisen ja niiden kuvaamisen kautta. Lopuksi raportoidaan Kasvun Yhteisöjen kouluilla tehty avainprosessien tunnistamis- ja kuvaamisprosessi ja esitellään tulokset eli keskeiset avainprosessit kuvioina sekä sanallisesti avattuna.
Opinnäyteprosessi toteutettiin kehittämisprosessin lineaarisen mallin mukaisesti ja prosessiin osallistuivat Kasvun Yhteisöjen koulujen henkilökunnan edustajat sekä kasvatus- ja opetusjohta-ja. Koulujen avainprosesseiksi valikoituivat seuraavat keskeiset prosessit: lähtötasoarviointi, HOJKS-prosessi, sekä oppiaineen yksilöllistäminen.
Prosessikuvaukset ovat selkeitä ja avautuvat helposti lukijalle. Sanalliset prosessikuvaukset tukevat prosessikaavioita. Avainprosessien kuvaaminen teki koulujen toiminnan läpinäkyväksi ja yhdenmukaiseksi. Prosessikuvaukset toimivat työn ohjenuorina ja niitä hyödynnetään uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Tekstissä esitellään aluksi koulukotia instituutiona ja tarkastellaan koulukotikoulujen toimintaa. Tämän jälkeen esitetään prosessiajattelun teoreettista viitekehystä prosessijohtamisen, prosessien tunnistamisen ja niiden kuvaamisen kautta. Lopuksi raportoidaan Kasvun Yhteisöjen kouluilla tehty avainprosessien tunnistamis- ja kuvaamisprosessi ja esitellään tulokset eli keskeiset avainprosessit kuvioina sekä sanallisesti avattuna.
Opinnäyteprosessi toteutettiin kehittämisprosessin lineaarisen mallin mukaisesti ja prosessiin osallistuivat Kasvun Yhteisöjen koulujen henkilökunnan edustajat sekä kasvatus- ja opetusjohta-ja. Koulujen avainprosesseiksi valikoituivat seuraavat keskeiset prosessit: lähtötasoarviointi, HOJKS-prosessi, sekä oppiaineen yksilöllistäminen.
Prosessikuvaukset ovat selkeitä ja avautuvat helposti lukijalle. Sanalliset prosessikuvaukset tukevat prosessikaavioita. Avainprosessien kuvaaminen teki koulujen toiminnan läpinäkyväksi ja yhdenmukaiseksi. Prosessikuvaukset toimivat työn ohjenuorina ja niitä hyödynnetään uusien työntekijöiden perehdytyksessä.