Brändin arvojen vaikutus kuluttajan näkemykseen ja ostopäätökseen
Turkulainen, Petra (2021)
Turkulainen, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on brändin arvojen vaikutus kuluttajan näkemykseen ja ostopäätökseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko brändin edustamilla arvoilla ratkaiseva merkitys kuluttajan mielenkiinnon kannalta ja ostopäätöstä tehtäessä. Tutkimuksen avulla halutaan kartoittaa, miten pitkälle arvot sanelevat suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymistä ja pystytäänkö arvoista joustamaan tilanteen mukaan. Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä ovat 18-55-vuotiaat kuluttajat.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändiä ja sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä arvojen vaikutusta brändiin, kuluttajakäyttäytymiseen ja ostopäätöksen tekoon. Tietoperustassa esitellään myös kuluttajakäyttäytymisestä aiemmin tehtyjä tutkimuksia, joiden tuloksia peilataan tässä tutkimuksessa saatuihin tuloksiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena lokakuussa 2020. Aineisto kerättiin anonyymisti Webropol-työkalua hyödyntäen. Kyselytutkimukseen osallistui 44 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kuluttajat pitävät brändin edustamia arvoja erittäin tärkeinä tehdessään ostopäätöstä. Todetaan lisäksi, että kuluttajat suhtautuvat suuremmalla mielenkiinnolla brändeihin, jotka ovat avoimia arvomaailmastaan ja tuovat sen esille myös käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändiä ja sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä arvojen vaikutusta brändiin, kuluttajakäyttäytymiseen ja ostopäätöksen tekoon. Tietoperustassa esitellään myös kuluttajakäyttäytymisestä aiemmin tehtyjä tutkimuksia, joiden tuloksia peilataan tässä tutkimuksessa saatuihin tuloksiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena lokakuussa 2020. Aineisto kerättiin anonyymisti Webropol-työkalua hyödyntäen. Kyselytutkimukseen osallistui 44 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kuluttajat pitävät brändin edustamia arvoja erittäin tärkeinä tehdessään ostopäätöstä. Todetaan lisäksi, että kuluttajat suhtautuvat suuremmalla mielenkiinnolla brändeihin, jotka ovat avoimia arvomaailmastaan ja tuovat sen esille myös käytännön tasolla.