Development of ICT change management processes for Fläkt Woods Group
Saarimaa, Pekka (2011)
Saarimaa, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418404
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin kansainväliselle Fläkt Woods Group yhtymälle, osana kansainvälistä tietohallinnon kehitystyötä. Sen tarkoituksena oli kartoittaa, kuvata ja kehittää jaettujen palveluiden muutoksenhallinnan prosesseja. Kehitettäessä tuli ottaa huomioon niin tietojärjestelmäalan yleiset parhaat käytännöt kuten myös kohdeorganisaation yksilölliset tarpeet.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena case-tutkimuksena, jossa keskeisinä menetelminä käytettiin haastatteluja sekä tekstianalyysiä eli kvalitatiivisia tutkimusmetodeja. Haastateltavia oli yhteensä 11. Näistä viisi edusti konsernin tietohallintojohtoa sekä liiketoimintaa ja kuusi asiakkaita eli paikallisia tietohallinto-organisaatioita. Lisäksi käytettiin benchmarkingia, kun haastattelujen avulla kartoitettua lähtötilannetta verrattiin tekstianalyysin perusteella rakennettuun tavoitetilaan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kehitettyjen prosessien kuvaukset sekä tietohallinnon infrastruktuuripalvelujen muutoksenhallinnan prosessiopas Fläkt Woodsille. Tulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä muihin organisaatiohin, sillä ne on rakennettu nimenomaan Fläkt Woods Groupin tarpeisiin. Tosin prosessioppaasta voi olla sellaisenaankin esimerkinomaista hyötyä muille organisaatiolle. Mikäli samankaltaisia tutkimuksia tulee enemmän, voisi niistä olla mahdollista yrittää etsiä ja rakentaa yleisemmällä tasolla pätevää konstruktiota. Jatkotutkimuksena yrityksen sisällä voisi olla ITIL:n kokonaisvaltaisempi käyttöönotto myös tapahtumien hallinnan ja konfiguraatiohallinnan tasolla.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena case-tutkimuksena, jossa keskeisinä menetelminä käytettiin haastatteluja sekä tekstianalyysiä eli kvalitatiivisia tutkimusmetodeja. Haastateltavia oli yhteensä 11. Näistä viisi edusti konsernin tietohallintojohtoa sekä liiketoimintaa ja kuusi asiakkaita eli paikallisia tietohallinto-organisaatioita. Lisäksi käytettiin benchmarkingia, kun haastattelujen avulla kartoitettua lähtötilannetta verrattiin tekstianalyysin perusteella rakennettuun tavoitetilaan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kehitettyjen prosessien kuvaukset sekä tietohallinnon infrastruktuuripalvelujen muutoksenhallinnan prosessiopas Fläkt Woodsille. Tulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä muihin organisaatiohin, sillä ne on rakennettu nimenomaan Fläkt Woods Groupin tarpeisiin. Tosin prosessioppaasta voi olla sellaisenaankin esimerkinomaista hyötyä muille organisaatiolle. Mikäli samankaltaisia tutkimuksia tulee enemmän, voisi niistä olla mahdollista yrittää etsiä ja rakentaa yleisemmällä tasolla pätevää konstruktiota. Jatkotutkimuksena yrityksen sisällä voisi olla ITIL:n kokonaisvaltaisempi käyttöönotto myös tapahtumien hallinnan ja konfiguraatiohallinnan tasolla.