Autenttisen oppimiskokemuksen mahdollistaminen verkko-opetuksessa
Fågel, Jesse; Terämä, Miia (2011)
Fågel, Jesse
Terämä, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518498
Tiivistelmä
Kehityshanke on tutkimus autenttisen oppimiskokemuksen mahdollistamisesta verkko-opetuksesta. Kehityshankkeessa kuvataan verkko-opetuksen tämän hetkistä tilaa ja opetuksessa käytössä olevia menetelmiä sekä ohjelmia mahdollisuuksineen, mutta myös puutteineen.
Lähtökohtana on lisääntyvä opetuksen tarjonta sekä opintojen suorittaminen verkossa tai verkon tukemana. Tarkoituksena on pohtia ja etsiä verkko-opetukseen uusia, parempia käytänteitä, jotta opiskelu olisi entistä motivoivampaa ja tosielämälähtöistä – autenttista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena eri alojen verkko-opiskelijoille ja opettajille. Kysely pohjautui osin “The evaluation tool of authentic online learning” -kyselyyn. (Elements of authentic learning as evaluation criteria based on Herrington & Oliver 2000). Kyselyiden pohjalta esitetään parhaita käytänteitä, mutta myös haasteita ja kehittämiskohteita, jotta oppimiskokemus olisi entistä autenttisempi.
Lähtökohtana on lisääntyvä opetuksen tarjonta sekä opintojen suorittaminen verkossa tai verkon tukemana. Tarkoituksena on pohtia ja etsiä verkko-opetukseen uusia, parempia käytänteitä, jotta opiskelu olisi entistä motivoivampaa ja tosielämälähtöistä – autenttista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena eri alojen verkko-opiskelijoille ja opettajille. Kysely pohjautui osin “The evaluation tool of authentic online learning” -kyselyyn. (Elements of authentic learning as evaluation criteria based on Herrington & Oliver 2000). Kyselyiden pohjalta esitetään parhaita käytänteitä, mutta myös haasteita ja kehittämiskohteita, jotta oppimiskokemus olisi entistä autenttisempi.
