Kokouspalveluiden myyntiprosessin kehittäminen : case: Scandic Jyväskylä
Peltovirta, Linda (2011)
Peltovirta, Linda
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Scandic Jyväskylä. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten kokouspalveluiden myyntiprosessia voidaan kehittää tehokkaampaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan. Tavoitteena oli löytää prosessin mahdolliset ongelmakohdat ja niiden pohjalta kehittää myyntiprosessia vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita ja varmistamaan onnistunut myynti- ja kokouspalvelu.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kokouspalveluiden varaajia. Haastattelujen tavoitteena oli löytää myyntiprosessin kehittämiskohteet ja tekijät, mitkä vaikuttavat onnistuneeseen kokouspalveluun. Tavoitteena oli myös selkeyttää kokouspalveluiden myyntiprosessin nykytilannetta ja sen vaiheiden toimivuutta. Haastateltavat valittiin harkitusti ja kutsut lähetettiin kahdeksalle varaajalle, joista kuusi osallistui tutkimukseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että myyntiprosessista löytyy jo paljon hyviä elementtejä, mutta myös kehitettäviä osa-alueita. Tuloksista ilmeni, että hinta ei ole ohjaava tekijä päätöksenteossa vaan varaajat arvostavat toimivia ja monipuolisia tiloja sekä myyntineuvottelijan ammattitaitoa. Tulokset osoittivat myös, että varaajat ovat asiakasuskollisia hyväksi todetulle palvelun tarjoajalle ja toimivat ratkaisevassa roolissa päätöksentekijöinä valittaessa potentiaalista kokouspaikkaa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta luotiin räätälöity myyntiprosessimalli Scandic Jyväskylän myyntipalvelulle, jonka avulla myyntiä voidaan tehostaa ja palvelun laatua parantaa. Työtä voidaan hyödyntää myös muissa Scandic-ketjun myyntipalveluissa ja käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kokouspalveluiden varaajia. Haastattelujen tavoitteena oli löytää myyntiprosessin kehittämiskohteet ja tekijät, mitkä vaikuttavat onnistuneeseen kokouspalveluun. Tavoitteena oli myös selkeyttää kokouspalveluiden myyntiprosessin nykytilannetta ja sen vaiheiden toimivuutta. Haastateltavat valittiin harkitusti ja kutsut lähetettiin kahdeksalle varaajalle, joista kuusi osallistui tutkimukseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että myyntiprosessista löytyy jo paljon hyviä elementtejä, mutta myös kehitettäviä osa-alueita. Tuloksista ilmeni, että hinta ei ole ohjaava tekijä päätöksenteossa vaan varaajat arvostavat toimivia ja monipuolisia tiloja sekä myyntineuvottelijan ammattitaitoa. Tulokset osoittivat myös, että varaajat ovat asiakasuskollisia hyväksi todetulle palvelun tarjoajalle ja toimivat ratkaisevassa roolissa päätöksentekijöinä valittaessa potentiaalista kokouspaikkaa.
Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta luotiin räätälöity myyntiprosessimalli Scandic Jyväskylän myyntipalvelulle, jonka avulla myyntiä voidaan tehostaa ja palvelun laatua parantaa. Työtä voidaan hyödyntää myös muissa Scandic-ketjun myyntipalveluissa ja käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä.