Gringos Locos Jyväskylän markkinointi ja tunnettuus
Härkönen, Hanna (2011)
Härkönen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Gringos Locos Jyväskylä. Työn tarkoituksena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin ja yrityksen toimintaympäristöön sekä kartoittaa Gringos Locosin tunnettuutta. Tarkoituksena oli auttaa Gringos Locosin yrittäjiä löytämään oikeat ja mahdollisimman kustannustehokkaat markkinointikanavat ja -mahdollisuudet sekä edistää yrittäjien tietoutta markkinoista, kilpailijoista ja muista tekijöistä, jotka tulee huomioida markkinointia suunniteltaessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelman runko Jyväskylän Gringos Locosille. Tutkimuskysymyksenä oli, minkälainen markkinointisuunnitelma vastaa parhaiten Gringos Locosin tarpeisiin.
Markkinoinnin tavoitteiden saavuttamista tukemaan kartoitettiin tärkeimmän asiakasryhmän 20–35-vuotiaiden tietoutta Jyväskylän Gringos Locosista. Vastaajia kyselyyn hankittiin sekä keräämällä vastauksia paperisiin kyselylomakkeisiin että sähköisesti linkittämällä kysely Jyväskylän ammattikorkeakoulun vanhimmille opiskelijoille. Tunnettuuskartoitus toteutettiin 3.10.–14.10.2011 välisenä aikana. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä toimi informoitu kysely. Vastauksia saatiin yhteensä 150 kappaletta.
Yritysanalyysin ja tunnettuustutkimuksen avulla voitiin todeta Jyväskylän Gringos Locosin markkinoinnin kehityskohteet, tunnettuuden parantaminen ja hyvän imagon luominen. Tuloksena laadittiin markkinointisuunnitelman runko, jota yritysjohto voi tulevaisuudessa hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Markkinointisuunnitelman avulla Gringos Locosin markkinointia pystytään toivottavasti tehostamaan ja kohdistamaan oikeille asiakassegmenteille.
Markkinoinnin tavoitteiden saavuttamista tukemaan kartoitettiin tärkeimmän asiakasryhmän 20–35-vuotiaiden tietoutta Jyväskylän Gringos Locosista. Vastaajia kyselyyn hankittiin sekä keräämällä vastauksia paperisiin kyselylomakkeisiin että sähköisesti linkittämällä kysely Jyväskylän ammattikorkeakoulun vanhimmille opiskelijoille. Tunnettuuskartoitus toteutettiin 3.10.–14.10.2011 välisenä aikana. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä toimi informoitu kysely. Vastauksia saatiin yhteensä 150 kappaletta.
Yritysanalyysin ja tunnettuustutkimuksen avulla voitiin todeta Jyväskylän Gringos Locosin markkinoinnin kehityskohteet, tunnettuuden parantaminen ja hyvän imagon luominen. Tuloksena laadittiin markkinointisuunnitelman runko, jota yritysjohto voi tulevaisuudessa hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Markkinointisuunnitelman avulla Gringos Locosin markkinointia pystytään toivottavasti tehostamaan ja kohdistamaan oikeille asiakassegmenteille.