Eettinen hoitaja – eettinen kuluttaja? : kestävä kehitys ja kuluttajakäyttäytyminen lähihoitajan työssä
Lindstrand, Hannele (2011)
Lindstrand, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hoitoalan ammattihenkilöiden suhtautumista ammattietiikkaan ja sen kautta kestävään kehitykseen ja vastuulliseen kuluttamiseen. Kuluttajakansalaisuus merkitsee sitä, että ihmiset toimivat kuluttajina sekä työsään että vapaa-aikanaan. Kestävää kehitystä voidaan toteuttaa työyhteisöissä, yhteiskunnassa ja yksityiselämässä. Tutkimus kohdistui hoitoalan työntekijöiden eettiseen ajatteluun, toimintaan ja kuluttajakäyttäytymiseen.
Tutkimuksen teoreettisena perustana olivat kestävä kehitys lähihoitajan ammatinopetuksessa, hoitotyön ammattietiikan peruskäsitteet, kestävä kehitys hoitotyössä, eettinen ja kestävä kuluttaminen ja kuluttajakansalaisuus. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä hoitoalalla erilaisissa perustyö-tehtävissä toimiville, ammatillisen tutkinnon suorittaneille henkilöille. Vastaajat olivat tutkimuksen aikana Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksen lisä- ja täydennyskoulutuksen asiakkaita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että etiikalla ja eettisellä toiminnalla on keskeinen merkitys hoitoalan työntekijöiden arvoissa ja asenteissa. Etiikan periaatteet ohjaavat ammattihenkilöitä toimimaan kestävän kehityksen ja vastuullisen kuluttamisen mukaan. Arvot ja asenteet vaikuttavat myös heidän henkilökohtaiseen kuluttamiseensa. Tutkimuksen perusteella hoitoalalla työskentelevät saavat tietoa kestävästä kehityksestä ja kuluttamisesta pääosin julkisen median kautta.
Kestävän kehityksen arvo ja merkitys lisääntyy yhteiskunnallisesti lähivuosina. Hoitolalla tämä mer-kitsee kestävän kehityksen ja kuluttajaosaamisen ulottumista kaikkialle hoito-, huolenpito- ja kasva-tustyöhön.
Tutkimuksen teoreettisena perustana olivat kestävä kehitys lähihoitajan ammatinopetuksessa, hoitotyön ammattietiikan peruskäsitteet, kestävä kehitys hoitotyössä, eettinen ja kestävä kuluttaminen ja kuluttajakansalaisuus. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä hoitoalalla erilaisissa perustyö-tehtävissä toimiville, ammatillisen tutkinnon suorittaneille henkilöille. Vastaajat olivat tutkimuksen aikana Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksen lisä- ja täydennyskoulutuksen asiakkaita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että etiikalla ja eettisellä toiminnalla on keskeinen merkitys hoitoalan työntekijöiden arvoissa ja asenteissa. Etiikan periaatteet ohjaavat ammattihenkilöitä toimimaan kestävän kehityksen ja vastuullisen kuluttamisen mukaan. Arvot ja asenteet vaikuttavat myös heidän henkilökohtaiseen kuluttamiseensa. Tutkimuksen perusteella hoitoalalla työskentelevät saavat tietoa kestävästä kehityksestä ja kuluttamisesta pääosin julkisen median kautta.
Kestävän kehityksen arvo ja merkitys lisääntyy yhteiskunnallisesti lähivuosina. Hoitolalla tämä mer-kitsee kestävän kehityksen ja kuluttajaosaamisen ulottumista kaikkialle hoito-, huolenpito- ja kasva-tustyöhön.