Communication and Conflict in International Business : Case of India and Finland
Säkkinen, Ville-Pekka (2011)
Säkkinen, Ville-Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618684
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin intialaisen ja suomalaisen kulttuurien välisiä kommunikaatio-ongelmia. Työssä painotettiin kansainvälisestä viestintää ja sen ongelmia liike-elämän näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia kulttuurien kategorisointimetodeja, antaa yleistä tietoa suomalaisen ja intialaisen kulttuurin ominaisuuksista ja tutkia viestintää ja viestinnän ongelmia näiden kulttuurien välillä. Työn toimeksiantaja, GPD Glass Performance Days, järjestää lasialan konferensseja ympäri maailmaa. Heidän uusin konferenssimaa on Intia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tietoa suomalaisen ja intialaisen kulttuurin eroista, mitä GPD voisi käyttää hyväkseen järjestäessään konferensseja tulevaisuudessa.
Tietoa kerättiin tutustumalla kulttuurienvälisestä kommunikaatiota käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuudessa aihetta oli käsitelty laajasti ja tutkimuksissa oli käytetty erilaisia kulttuureita kategorisoivia malleja. Muita lähteitä olivat sanomalehtiartikkelit ja internetin uutisartikkelit. Tutkimustietoa ja kategorisointimalleja käyttäen pystyttiin analysoimaan ja vertailemaan suomalaista ja intialaista kulttuuria. Työssä löydettiin viisi konfliktitekijää, joiden tuntemisella voidaan ehkäistä tulevaisuuden kommunikaatio-ongelmia.
Tietoa kerättiin tutustumalla kulttuurienvälisestä kommunikaatiota käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuudessa aihetta oli käsitelty laajasti ja tutkimuksissa oli käytetty erilaisia kulttuureita kategorisoivia malleja. Muita lähteitä olivat sanomalehtiartikkelit ja internetin uutisartikkelit. Tutkimustietoa ja kategorisointimalleja käyttäen pystyttiin analysoimaan ja vertailemaan suomalaista ja intialaista kulttuuria. Työssä löydettiin viisi konfliktitekijää, joiden tuntemisella voidaan ehkäistä tulevaisuuden kommunikaatio-ongelmia.