Bränditutkimus : Ekoteko
Martikainen, Mari (2011)
Martikainen, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ekoteko-brändin tunnettuutta Etelä-Savon Energia Oy:n asiakkaiden keskuudessa ja heidän Ekoteko-sähkön käyttömotiivejaan sekä kokemuksia ja tuntemuksia siitä. Ongelmaksi muodostui, onko tuotesisältö brändin olemusta vastaava, eli mitä mieltä asiakkaat Ekoteko-
brändistä ovat.
Tutkimuksen kohteena on Etelä-Savon Energia Oy:n vihreää sähköä edustava Ekoteko-brändi. Sähkön kulutus tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään ja siksi sen kilpailuttaminen on kuluttajille tänä päivänä tärkeää. Yhä enemmän esillä on myös globaalinen ongelma ilmastonmuutos ja sen vahvistumiseen liittyvät tekijät. Suomalaisten suurin hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja on sähkönkulutus. Etelä-Savon Energia Oy antaa kuluttajille ympäristöystävällisen vaihtoehdon: vihreän, uusiutuvista energianlähteistä tuotetun Ekoteko-sähkön. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu erilaisista brändin rakentamisprosesseista, ekobrändistä ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen liittyvien tekijöiden selittämisestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kyselyssä oli myös muutama avoin
kysymys koskien vastaajien mielipiteitä brändin edustamista arvoista ja peruslupauksesta. Tutkimus toteutettiin lähettämällä Webropol-kysely sähköpostin kautta 660:lle Etelä-Savon Energia Oy:n asiakkaalle, joista kyselyyn vastasi 120 asiakasta.
Tuloksista tuli ilmi, että yhtiön Ekoteko-brändi on vielä suurelle osalle asiakaskuntaa tuntematon, joten sen mainontaa ja yrityksen ja asiakkaiden välistä tiedottamista pitäisi lisätä. Työstä on hyötyä Etelä-Savon Energia Oy:n markkinointiviestinnän suunnittelussa tulevaisuudessa. Parantamalla Ekotekobrändin tunnettuutta ja informoimalla sen tuomia etuja, yhä useampi kuluttaja saattaa vaihtaa helpommin
vihreään sähköön, mikä puolestaan on hyödyksi tuleville sukupolville ja koko maailmalle.
brändistä ovat.
Tutkimuksen kohteena on Etelä-Savon Energia Oy:n vihreää sähköä edustava Ekoteko-brändi. Sähkön kulutus tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään ja siksi sen kilpailuttaminen on kuluttajille tänä päivänä tärkeää. Yhä enemmän esillä on myös globaalinen ongelma ilmastonmuutos ja sen vahvistumiseen liittyvät tekijät. Suomalaisten suurin hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja on sähkönkulutus. Etelä-Savon Energia Oy antaa kuluttajille ympäristöystävällisen vaihtoehdon: vihreän, uusiutuvista energianlähteistä tuotetun Ekoteko-sähkön. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu erilaisista brändin rakentamisprosesseista, ekobrändistä ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen liittyvien tekijöiden selittämisestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kyselyssä oli myös muutama avoin
kysymys koskien vastaajien mielipiteitä brändin edustamista arvoista ja peruslupauksesta. Tutkimus toteutettiin lähettämällä Webropol-kysely sähköpostin kautta 660:lle Etelä-Savon Energia Oy:n asiakkaalle, joista kyselyyn vastasi 120 asiakasta.
Tuloksista tuli ilmi, että yhtiön Ekoteko-brändi on vielä suurelle osalle asiakaskuntaa tuntematon, joten sen mainontaa ja yrityksen ja asiakkaiden välistä tiedottamista pitäisi lisätä. Työstä on hyötyä Etelä-Savon Energia Oy:n markkinointiviestinnän suunnittelussa tulevaisuudessa. Parantamalla Ekotekobrändin tunnettuutta ja informoimalla sen tuomia etuja, yhä useampi kuluttaja saattaa vaihtaa helpommin
vihreään sähköön, mikä puolestaan on hyödyksi tuleville sukupolville ja koko maailmalle.