Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Taksiaseman valintastrategioiden vaikutus taksiyhtiön kannattavuuteen

Niittymies, Akusti (2021)

 
Avaa tiedosto
Niittymies_Akusti.pdf (650.7Kt)
Lataukset: 


Niittymies, Akusti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102092088
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee taksiyrityksen kannattavuutta kuljettajan tekemien päätösten pohjalta, minne mennä odottamaan seuraavaa kyytiä. Onko kannattavampaa siirtyä aina takaisin kaupungin keskustaan, vai jäädä sille alueelle, minne edellisen asiakkaan jättää, hyödyntäen Taksi Tampereen kyytivälitystä. Pääpaino tutkimuksessa on kummallakin taktiikalla muodostuvassa liikevaihdossa, ajetuissa kilometreissä ja polttoainekuluissa.
Vertailu on toteutettu Tampereen alueella, itse taksinkuljettajana toimien. Työssä käytetty aineisto on pääosin itse hankittua. Taustatietojen lähteinä on hyödynnetty internetistä kerättyä tuoretta aineistoa.

Tutkimuksessa selvisi huomattaviakin eroja varsinkin ajettujen kilometrien suhteen. Tyhjänä ajetut kilometrin putosivat selvästi, kun ei palattu kaupungin keskustaan, luoden näin ollen selvää säästöä taksiyrityksen kannalta.
 
This thesis explores different taxi station selection strategies and their impact on the profitability of a taxi company. In particular, the thesis inspects whether it is more profitable to return to the city center after every customer to get a new customer or stay in the area where the previous customer was left. The strategies are compared based on the generated turnover, mileage driven, and fuel costs.

The primary data collection for the comparison was executed in the Tampere area, with the author acting as a taxi driver. This primary data was supported with secondary data, used as background information, that was mainly collected from the internet.

The study indicated significant differences between the strategies, especially in miles driven, as the driven miles dropped notably, thus reducing the costs of the taxi company.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste