dc.contributor.author | Korhonen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2011-12-16T13:00:07Z | |
dc.date.available | 2011-12-16T13:00:07Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011121618692 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/37672 | |
dc.description.abstract | Elokuva-alalla on paljon teorioita, erilaisia näkökulmia historiaan ja kritiikin eri lajeja. Auteur-teoria vahvistui uuden aallon aikana 1950-luvun lopulla, ja siitä muodostui yksi vallankumouksellisimmista teorioista, joka on vaikuttanut elokuvateollisuuteen ja varsinkin ohjaajan asemaan elokuvassa.
Tutkin tässä opinnäytetyössäni minkälaisia sääntöjä auteur-teoria asetti ja millä perusteella ohjaaja voitiin määritellä auteur-ohjaajaksi. Auteur-ohjaajalla tuli olla persoonallinen ote työhönsä ja ohjaajan allekirjoitus tuli näkyä elokuvan tarinassa. Ohjaajan piti toimia auteur-teorian mukaan myös siis käsikirjoittajana. Tutkimalla ja uudelleen analysoimalla teorioita voimme löytää niistä keinoja joilla uudistaa jatkuvasti muuttuvaa elokuva-alaa ja sitä kautta määritellä miten haluamme itse toimia alalla. Auteur-teoria korosti elokuvan taiteellista asemaa, mutta halusi samalla kuroa umpeen taide-elokuvan ja viihde-elokuvan välistä kuilua. Vaikka nykyään monesti auteurismista puhutaan hyvin negatiiviseen sävyyn, on siitä havaittavissa hyviä puolia jotka kannustavat alalle uusia tekijöitä ja kehoittavat kaikkia tutkimaan elokuvia ja elokuva-alaa innostavalla otteella. Auteureja voidaan nykyään löytää myös muista elokuvan ryhmäläisistä – ohjaaja ei ole ainut auteur. | fi |
dc.description.abstract | The film industry has a lot of theories, a variety of perspectives on the history and criticism. Auteur theory was strengthened during the new wave in the late 1950s, and it became a revolutionary theory, which has affected the film industry and especially the director position of the film.
Studied in this thesis work what are the rules of auteur theory, and what is the basis on which the director was to define the auteur-director. Auteur-directors had to have a personal touch to their work and their signature had to appear on the film story. The auteur-director had to act also as a scriptwriter. By examining and re-analyzing the theories we can find the ways to reform the ever-changing film industry, and thus to define how we want to act on its own field. Auteur theory emphasized the film's artistic status, but at the same time wanted to catch up with the art of film and entertainment film gap. Although now often spoken auteurism very negative tone, it is evident virtues that encourage the industry of new features and urge all to explore movies and film industry inspiring grip. Auteur can now be found in the other group members of the movie - the director is not the only auteur. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Auteur-teoria 2011 : Auteur-teoria ja ohjaajan asema elokuvassa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/194 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | elokuvaohjaus | |
dc.subject.ysa | elokuvaohjaajat | |
dc.subject.ysa | teoriat | |
dc.subject.ysa | historia | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Auteur | |
dc.subject.keyword | Auteur-teoria | |
dc.subject.specialization | Leikkaus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | |
dc.subject.discipline | Viestinnän koulutusohjelma | |