Kuinka itsensä johtamisen oppiminen on yhteydessä opiskelijan psykologiseen pääomaan? : Itsensä johtamisen valmennus Tiimiakatemialla
Hyväri, Timo (2011)
Hyväri, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318226
Tiivistelmä
Psykologinen pääoma koostuu neljästä voimavarasta, jotka ovat henkinen vahvuus ja sinnikkyys, optimistisuus, tulevaisuususko ja toivo, sekä itseluottamus ja minäpätevyys. Itsensä johtaminen on itseensä kohdistuva vaikuttamisprosessi, jossa muodostuu suoriutumiseen tarvittava itseohjautuvuus ja itsemotivaatio.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka itsensä johtamisen oppiminen vaikuttaa opiskelijan psykologiseen pääomaan. Tutkimus toteutettiin järjestämällä ryhmävalmennus Tiimiakatemian opiskelijoille itsensä johtamisesta. Osallistujat tekivät alkukyselyn valmennuksen alussa ja loppukyselyn valmennuksen lopussa. Jokaisen valmennuksen osallistujan kokema psykologisten voimavarojen muutos laskettiin yhteen ja siitä laskettiin koko ryhmän kokema keskiarvollinen muutos, joka muodosti tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa mitattiin myös itsensä johtamisen kehittymistä tavoitteiden saavuttamisen perusteella ja valmennuksen onnistumista osallistujien arvioinnin perusteella.
Valmennuksen aikana ryhmässä tapahtui keskiarvollista kasvua kaikilla psykologisen pääoman voimavarojen kohdalla ja myös negatiiviset tekijät vähentyivät. Itsensä johtaminen kehittyi koko ryhmällä. Valmennuksen päättyessä tavoitteiden saavuttamiseen annetusta ajasta oli kulunut noin puolet. Siihen mennessä tavoitteiden keskiarvollinen saavutusprosentti oli 46,2 %. Palautteen perusteella valmennus oli onnistunut ja valmentaja oli onnistunut työssään. Osallistujat olivat keskiarvollisesti samaa mieltä väittämästä ”olin todella tyytyväinen valmennusprosessiini valmentajan kanssa.”
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka itsensä johtamisen oppiminen vaikuttaa opiskelijan psykologiseen pääomaan. Tutkimus toteutettiin järjestämällä ryhmävalmennus Tiimiakatemian opiskelijoille itsensä johtamisesta. Osallistujat tekivät alkukyselyn valmennuksen alussa ja loppukyselyn valmennuksen lopussa. Jokaisen valmennuksen osallistujan kokema psykologisten voimavarojen muutos laskettiin yhteen ja siitä laskettiin koko ryhmän kokema keskiarvollinen muutos, joka muodosti tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa mitattiin myös itsensä johtamisen kehittymistä tavoitteiden saavuttamisen perusteella ja valmennuksen onnistumista osallistujien arvioinnin perusteella.
Valmennuksen aikana ryhmässä tapahtui keskiarvollista kasvua kaikilla psykologisen pääoman voimavarojen kohdalla ja myös negatiiviset tekijät vähentyivät. Itsensä johtaminen kehittyi koko ryhmällä. Valmennuksen päättyessä tavoitteiden saavuttamiseen annetusta ajasta oli kulunut noin puolet. Siihen mennessä tavoitteiden keskiarvollinen saavutusprosentti oli 46,2 %. Palautteen perusteella valmennus oli onnistunut ja valmentaja oli onnistunut työssään. Osallistujat olivat keskiarvollisesti samaa mieltä väittämästä ”olin todella tyytyväinen valmennusprosessiini valmentajan kanssa.”