Luonto lähellä -projekti. Ympäristökasvatusta perhepäivähoitajille Kokkolassa.
Lillhonga, Tarja; Huhtala, Ulla (2011)
Lillhonga, Tarja
Huhtala, Ulla
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218119
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyö on työelämälähtöinen. Sen tilaajana on Kokkolan kaupungin päivähoito ja varhaiskasvatuksen toimiala. Opinnäytetyön aihepiiri liittyy ympäristökasvatukseen.
Se kohdistuu Kokkolan kaupunkiin liittyneiden kuntien Kälviän, Lohtajan ja Ullavan perhepäivähoitajiin. Opinnäytetyö pohjautuu valtakunnalliseen sekä paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sen eri orientaatioihin. Opinnäytetyössä on otettu huomioon Kokkolan kaupungin kestävän
kehityksen toimintaohjelma, joka on luotu paikalliseen agendaan, Agenda 21. Ohjelman taustana ovat kansainvälisellä tasolla kunnille annetut velvoitteet ja Aalborgin asiakirja, jonka Kokkolan kaupunki on allekirjoittanut. Kokkolan kaupungin kestävän kehityksen toimintamalli, Agenda 21, sitoo liittyneitä kuntia ja heidän työntekijöitään. Projektin tavoitteena oli siirtää hyviä pysyviä ympäristökasvatuksen käytäntöjä perhepäivähoitajien arkeen ja sitä kautta välillisesti hoitolapsiin ja heidän perheisiinsä. Tavoitteena oli osallisuuden kautta antaa mahdollisuus omaan voimaantumiseen ja valtaistumiseen sekä huomata omien vaikuttamismahdollisuuksien lisääntyminen. Tavoitteena oli lisätä perhepäivähoitajien ympäristöherkkyyttä, ja antaa uusia ympäristökasvatuksellisia työvälineitä arkipäivän tilanteisiin lisäten perhepäivähoidon laatua.
Projektiopinnäytetyö koostuu suunnittelusta, vanhempainilloista, interventiopäivästä, alkukartoituksesta,
loppukartoituskyselyistä sekä projektin arvioinnista. Tuloksien perusteella arvioimme koulutuspäivän merkittävyyttä toimintakauden 2010 – 2011 aikana. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että perhepäivähoitajat olivat projektin aikana ottaneet uusia tavoitteellisia toimintatapoja käyttöönsä. Vanhempainkeskusteluissa oli tullut ilmi, miten
lasten kautta uusia toimintatapoja oli siirtynyt koteihin.
Se kohdistuu Kokkolan kaupunkiin liittyneiden kuntien Kälviän, Lohtajan ja Ullavan perhepäivähoitajiin. Opinnäytetyö pohjautuu valtakunnalliseen sekä paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sen eri orientaatioihin. Opinnäytetyössä on otettu huomioon Kokkolan kaupungin kestävän
kehityksen toimintaohjelma, joka on luotu paikalliseen agendaan, Agenda 21. Ohjelman taustana ovat kansainvälisellä tasolla kunnille annetut velvoitteet ja Aalborgin asiakirja, jonka Kokkolan kaupunki on allekirjoittanut. Kokkolan kaupungin kestävän kehityksen toimintamalli, Agenda 21, sitoo liittyneitä kuntia ja heidän työntekijöitään. Projektin tavoitteena oli siirtää hyviä pysyviä ympäristökasvatuksen käytäntöjä perhepäivähoitajien arkeen ja sitä kautta välillisesti hoitolapsiin ja heidän perheisiinsä. Tavoitteena oli osallisuuden kautta antaa mahdollisuus omaan voimaantumiseen ja valtaistumiseen sekä huomata omien vaikuttamismahdollisuuksien lisääntyminen. Tavoitteena oli lisätä perhepäivähoitajien ympäristöherkkyyttä, ja antaa uusia ympäristökasvatuksellisia työvälineitä arkipäivän tilanteisiin lisäten perhepäivähoidon laatua.
Projektiopinnäytetyö koostuu suunnittelusta, vanhempainilloista, interventiopäivästä, alkukartoituksesta,
loppukartoituskyselyistä sekä projektin arvioinnista. Tuloksien perusteella arvioimme koulutuspäivän merkittävyyttä toimintakauden 2010 – 2011 aikana. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että perhepäivähoitajat olivat projektin aikana ottaneet uusia tavoitteellisia toimintatapoja käyttöönsä. Vanhempainkeskusteluissa oli tullut ilmi, miten
lasten kautta uusia toimintatapoja oli siirtynyt koteihin.