Markkinointiviestintä & mainonta palvelualan pienyrityksissä Kalajoella
Mikkola, Maria (2011)
Mikkola, Maria
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618722
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kalajoen kaupungin yrityspalvelukeskuksen kanssa. Tavoitteena oli tutkia Kalajoen palvelualoilla toimivien pienyrittäjien kuluttajille suuntautuvaa markkinointiviestintää ja erityisesti mainontaa sekä selvittää, miten yrittäjät viestivät asiakkaille ja miten he suunnittelevat, toteuttavat ja kohdistavat mainontaansa sekä millaisen merkityksen yrittäjät näkevät mainonnalla olevan heidän liiketoiminnalleen. Tavoitteena oli myös saada arvokasta tietoa Kalajoen kaupungin elinkeinoelämän ja paikallisten pienyrittäjien käyttöön.
Haastattelututkimus kohdistui neljään palvelualoilla työskentelevään yksityisyrittäjään (naisia) ja kaupungin elinkeinojohtajaan. Haastattelut olivat syvällisiä teemahaastatteluja, jotka etenivät pääosin keskustelemalla. Pintapuolisempi yleishaastattelu kohdistui yrittäjä Leena Sarveen ja hänen näkemyksiinsä yleisesti pienyrittäjän markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja mainonnasta.
Tutkimustulosten perusteella mainonta nähdään tärkeänä, mutta se ei yksistään luo yrityksen asiakasvirtaa. Tärkeää palvelualan pienyrityksessä on henkilökohtaisen myyntityön ja asiakaspalvelun olennainen merkitys kannattavan liiketoiminnan synnylle. Käytetyimmät mainonnan muodot ovat mediamainonta ja ”word-of-mouth” -mainonta eli niin sanottu puskaradio.
Haastattelututkimus kohdistui neljään palvelualoilla työskentelevään yksityisyrittäjään (naisia) ja kaupungin elinkeinojohtajaan. Haastattelut olivat syvällisiä teemahaastatteluja, jotka etenivät pääosin keskustelemalla. Pintapuolisempi yleishaastattelu kohdistui yrittäjä Leena Sarveen ja hänen näkemyksiinsä yleisesti pienyrittäjän markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja mainonnasta.
Tutkimustulosten perusteella mainonta nähdään tärkeänä, mutta se ei yksistään luo yrityksen asiakasvirtaa. Tärkeää palvelualan pienyrityksessä on henkilökohtaisen myyntityön ja asiakaspalvelun olennainen merkitys kannattavan liiketoiminnan synnylle. Käytetyimmät mainonnan muodot ovat mediamainonta ja ”word-of-mouth” -mainonta eli niin sanottu puskaradio.