Kahvila-ravintolan perustaminen matkailun kohteeksi
Komulainen, Kirsi (2011)
Komulainen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618726
Tiivistelmä
ytetyön tarkoituksena on luoda liikeideamalli uudelle yritykselle, jonka asiakassegmentiksi on työssä rajattu matkailijat. Kahvila-ravintolakonseptin mukaisesti toimivalle yritykselle pyritään tietoperustan sekä tutkimuksen avulla rakentamaan nykypäivän matkailijoiden arvomaailman ja toiveiden mukainen liikeidea. Työn tietoperusta on rajattu käsittelemään kuluttajien matkailun motivaatio- ja arvotekijöitä kuluttajakäyttäytymisen selvittämiseksi, uuden yrityksen toimintamalleihin nojaavaa Slow Food- ilmiötä sekä kotimaista ruokakulttuuria.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tutkimusmetodiksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yhtätoista matkailijaa Jyväskylässä, ja haastattelut toteutettiin kolmena päivänä viikolla 30. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittäämatkailijoiden ravintolapalveluiden valintaan liittyviä tekijöitä matkan aikana sekä kartoittaa haastateltavien kokemuksia kotimaisista ruoka- ja ravintolapalveluista.
Tulokset osoittivat, että terveellisten elämäntapojen noudattaminen oli kuluttajille nykyään tärkeää ja terveellistä ruokavaliota haluttiin suosia myös matkan aikana. Lisäksi puhtaista, kotimaisista raaka-aineista valmistetut ”kotiruokamaiset” annokset olivat tärkeitä seikkoja, jotka vaikuttivat ruokapaikan valintaan. Kotimaiseen ruokaan luotetaan, ja siitä ollaan myös valmiita maksamaan enemmän.
Tulosten mukaan ravintoloiden olisi markkinoitava tuotteitaan matkailijoille paremmin. Internetiin oltiin jopa kyllästytty tiedonhankintakanavana, ja markkinointiin toivottiin tulevaisuudessa konkreettisempia keinoja. Lisäksi ravintola-annosten sisältämät raaka-aineet ja niiden alkuperä haluttiin selkeästi esiin mm. ruokalistoille yrityksen markkinoinnissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tutkimusmetodiksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yhtätoista matkailijaa Jyväskylässä, ja haastattelut toteutettiin kolmena päivänä viikolla 30. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittäämatkailijoiden ravintolapalveluiden valintaan liittyviä tekijöitä matkan aikana sekä kartoittaa haastateltavien kokemuksia kotimaisista ruoka- ja ravintolapalveluista.
Tulokset osoittivat, että terveellisten elämäntapojen noudattaminen oli kuluttajille nykyään tärkeää ja terveellistä ruokavaliota haluttiin suosia myös matkan aikana. Lisäksi puhtaista, kotimaisista raaka-aineista valmistetut ”kotiruokamaiset” annokset olivat tärkeitä seikkoja, jotka vaikuttivat ruokapaikan valintaan. Kotimaiseen ruokaan luotetaan, ja siitä ollaan myös valmiita maksamaan enemmän.
Tulosten mukaan ravintoloiden olisi markkinoitava tuotteitaan matkailijoille paremmin. Internetiin oltiin jopa kyllästytty tiedonhankintakanavana, ja markkinointiin toivottiin tulevaisuudessa konkreettisempia keinoja. Lisäksi ravintola-annosten sisältämät raaka-aineet ja niiden alkuperä haluttiin selkeästi esiin mm. ruokalistoille yrityksen markkinoinnissa.