Uudenlaiset mallit suomalaisen elokuvan rahoituksessa ja markkinoinnissa : Kohti yhteisöllistä elokuvan tekemistä
Laiho, Miro (2011)
Laiho, Miro
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918795
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin lähteitä ja haastatteluja referoimalla sekä empiirisen tutkimustyön pohjalta sitä, millainen on suomalaisen elokuvan tila levityksen, rahoituksen ja markkinoinnin suhteen. Pohdin myös suomalaisen lyhytelokuvan aseman kohentamisen mahdollisuuksia kansainvälisesti sekä miten perinteisestä rahoitus- ja markkinointimalleista voidaan siirtyä kohti yhteisöllistä elokuvan tekemistä.
Haastattelin aiheesta Blind Spot Picturesin sosiaalisen median päällikköä Pekka Ollulaa, Uneton 48 -kilpailun ja Film Sourcing -palvelun tuottajaa Sami Tuomisaloa sekä puolalaista julistetaiteilijaa Tomasz Opasinskia. Tutkimukseeni liittyy myös projektiosuus. Raportoin 36-minuuttisen ohjaamani ja osatuottamani lyhytelokuva ”8”:n rahoitusprosessista. Kerron, millaisin menetelmin rahaa yritettiin kerätä projektin edettyä käsikirjoituksesta ensi-iltaan keväästä 2010 syksyyn 2011. Elokuvan tuottaja on Pekka Ollula.
Lyhytelokuvaa ei pidetä Suomessa vielä itsenäisenä taidemuotona eikä bisneksenä, jonka takia sille ei löydy toimivia rahoitusmenetelmiä tai markkinointikanavia. Suomalainen genre-elokuva on lähes olematon käsite, koska suomalainen elokuvatarjonta on suppea levittäjien pelatessa varman päälle. Suomalaisten elokuvissa käynti on moninkertaisesti alhaisempaa verrattuna moniin muihin maihin.
Suomalaisen ”Iron Sky” -elokuvan tekijöiden käyttämät menetelmät rahoituksessa ja markkinoinnissa hyödyntäen sosiaalisen median palveluita kokonaisvaltaisesti näyttävät suuntaa uudenlaiselle elokuvan rahoitusmallille. Kelaamo ja Filmsourcing -palveluiden kaltaisten verkkoyhteisöjen avulla herätetään keskustelua elokuvista ja tuodaan suomalaiset elokuvantekijät yhteen. Facebookia ja muita sosiaalisen median palveluita hyödyntäen voidaan saada huomiota elokuville jo niiden esituotantovaiheessa. Ihmiset haluavat osallistumisen tuntua uudenlaisessa elokuvan tekemisen mallissa, jossa ihmiset jakavat osaamistaan, ideoitaan sekä valuuttaansa saadakseen rahalleen vastinetta mielekkäämmän sisällön muodossa.
Haastattelin aiheesta Blind Spot Picturesin sosiaalisen median päällikköä Pekka Ollulaa, Uneton 48 -kilpailun ja Film Sourcing -palvelun tuottajaa Sami Tuomisaloa sekä puolalaista julistetaiteilijaa Tomasz Opasinskia. Tutkimukseeni liittyy myös projektiosuus. Raportoin 36-minuuttisen ohjaamani ja osatuottamani lyhytelokuva ”8”:n rahoitusprosessista. Kerron, millaisin menetelmin rahaa yritettiin kerätä projektin edettyä käsikirjoituksesta ensi-iltaan keväästä 2010 syksyyn 2011. Elokuvan tuottaja on Pekka Ollula.
Lyhytelokuvaa ei pidetä Suomessa vielä itsenäisenä taidemuotona eikä bisneksenä, jonka takia sille ei löydy toimivia rahoitusmenetelmiä tai markkinointikanavia. Suomalainen genre-elokuva on lähes olematon käsite, koska suomalainen elokuvatarjonta on suppea levittäjien pelatessa varman päälle. Suomalaisten elokuvissa käynti on moninkertaisesti alhaisempaa verrattuna moniin muihin maihin.
Suomalaisen ”Iron Sky” -elokuvan tekijöiden käyttämät menetelmät rahoituksessa ja markkinoinnissa hyödyntäen sosiaalisen median palveluita kokonaisvaltaisesti näyttävät suuntaa uudenlaiselle elokuvan rahoitusmallille. Kelaamo ja Filmsourcing -palveluiden kaltaisten verkkoyhteisöjen avulla herätetään keskustelua elokuvista ja tuodaan suomalaiset elokuvantekijät yhteen. Facebookia ja muita sosiaalisen median palveluita hyödyntäen voidaan saada huomiota elokuville jo niiden esituotantovaiheessa. Ihmiset haluavat osallistumisen tuntua uudenlaisessa elokuvan tekemisen mallissa, jossa ihmiset jakavat osaamistaan, ideoitaan sekä valuuttaansa saadakseen rahalleen vastinetta mielekkäämmän sisällön muodossa.